Ložiska NSK se osvědčila na kolesovém rypadle

Výběr naklápěcích soudečkových ložisek NSK pro jedno z největších kolesových rypadel na světě se ukázal jako výborné rozhodnutí.

Po šesti letech těžkého provozu v povrchovém dole Hambach v Porýní v Německu, který patří společnosti RWE Power, ložiska stále bez potíží pracují – a to bez jakéhokoliv domazání.

Naklápěcí soudečková ložiska NSK pracují na rypadle Excavator 290 už šest let bez domazání

Kolesové rypadlo Excavator 290 v dole Hambach dobývá 240 000 tun uhlí a skrývky denně. Koleso o hmotnosti 130 tun těží velké objemy zeminy, která je potom nakládacím výložníkem dopravována na pásový dopravník zakladače v horní části rypadla. Zde jsou umístěny čtyři hlavní pásové dopravníky, jejich pracovní podmínky jsou opravdu tvrdé – nejen vzhledem k objemu dopravované suroviny, ale také proto, že musí pracovat nepřetržitě 24 hodin denně sedm dní v týdnu v nepříznivém, vlhkém a prašném prostředí. Dvě naklápěcí soudečková ložiska NSK pomáhají provozovateli dolu maximalizovat provozuschopnost rypadla Excavator 290.

Myšlenka použít ložiska NSK vycházela z potřeby snížit náklady na údržbu největšího stroje v povrchovém dole: rypadlo Excavator 290 je 240 m dlouhý, 40 m široký, 100 m vysoký a váží 14 000 t. V provozu je od konce sedmdesátých let. S ohledem na to přišli manažeři RWE Power zodpovědní zá pásové dopravníky s pilotním projektem, který zahrnoval instalaci utěsněných dvouřadých soudečkových ložisek s kuželovou dírou do poháněcího bubnu pásového dopravníku rypadla Excavator 290.

8291_DSC04962_with original background

Pro pásové dopravníky rypadla v povrchovém dole RWE Power jsou vhodná utěsněná dvouřadá soudečková ložiska s kuželovou dírou od firmy NSK

 Ložisko s vnějším průměrem 500 mm a průměrem hřídele 300 mm bylo po uplynutí stanovené doby vyměněno. Prohlídka demontovaného ložiska prozradila, že je ve výborném stavu, přestože bylo v nepřetržitém provozu ve velmi těžkých podmínkách. To dalo firmě RWE Power jistotu, že rozhodnutí použít soudečková ložiska NSK bylo správné – ložisko výborně sloužilo po dobu šesti let bez jakéhokoliv servisu.

Za vynikající trvanlivostí ložisek v provozu je efektivita těsnění, vysoce kvalitní mazivo používané firmou NSK a speciální materiál Super-TF (STF) použitý na výrobu ložisek. STF je nitrocementovaná nástrojová ocel, která je podrobena speciální tepelné úpravě, jež pomáhá udržet ve struktuře materiálu optimální poměr austenitu. Ložiska z oceli STF mají ve srovnání s běžnými valivými ložisky v případě čistého maziva dvojnásobnou trvanlivost, ale v případě, že je mazivo znečištěno, je trvanlivost až desetinásobná.
 
O společnosti:
NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha), japonská společnost založená před sto lety, se vyvinula z regionálního výrobce kuličkových ložisek na specialistu v oboru valivých ložisek a předního dodavatele pro automobilový průmysl s celosvětovou působností. V současnosti má více než 31 500 zaměstnanců v 30 zemích světa. V uplynulém fiskálním roce dosáhla obratu 975 miliardy YEN. Tento výsledek byl podpořen stále rostoucími investicemi do výzkumu a vývoje, které firmě umožňují průběžně zvyšovat kvalitu jejích produktů a služeb. Tyto investice jsou důležitou součástí střednědobého cíle společnosti NSK, vyjádřeného mottem “No. 1 in Total Quality“. Kromě kompletního sortimentu valivých ložisek NSK vyvíjí a vyrábí přesnou lineární techniku a mechatroniku, stejně jako systémy a komponenty pro automobilový průmysl, včetně kolových ložiskových jednotek a posilovačů řízení.

V Evropě bylo první zastoupení otevřeno v roce 1963 v německém Düsseldorfu a první výrobní závod v roce 1976 v Peterlee ve Velké Británii. NSK Europe zajišťuje podporu prodeje po celé Evropě; evropské výrobní závody jsou v současné době ve Velké Británii, Polsku a Německu, logistická centra v Nizozemí, Německu a Velké Británii, vývojová centra v Německu, Velké Británii a Polsku. V roce 1990 provedla NSK akvizici společnosti UPI Group včetně renomovaného evropského výrobce ložisek RHP s výrobním závodem v Newarku (Velká Británie). Kromě toho byla vybudována rozsáhlá síť autorizovaných distributorů. NSK Europe je organizačně rozdělena do aplikačně – obchodních divizí: valivá ložiska pro průmyslové aplikace a přesná lineární technika (EIBU), dále pak ložiskové moduly a posilovače řízení pro automobilový průmysl (EABU & ESBU). Tvořena těmito divizemi, má NSK Europe 3 500 zaměstnanců a obrat přes 1000 miliónů EUR (k březnu 2016).

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.