Pásové rypadlo MTP-71 jen tak nezapadlo

V 70. a 80. letech byl náš trh zaplaven sovětským zbožím na pořadník a tamější výrobce Ivtorfmaš Ivanovo (dnes Kraneks) přispěl do této mozaiky oblíbeným "emtépéčkem", tedy pásovým rypadlem pro práce v málo únosných zeminách.

MTP-71 bylo vhodné například do výroben rašeliny, zemědělství, na meliorace, čištění řek a rybníků apod. Kvůli tomu bylo 22,7 tunové rypadlo se lžící 1 m³ vybaveno rozšířeným a prodlouženým pásovým podvozkem s pásy širokými 1,2 metru.

Pro výrobce bylo MTP-71 prvním hydraulickým rýpadlem. První stroje pod tímto označením vyběhly totiž už v roce 1970, kdy se kolem nich na ivanovské lince stále vesele vyráběla rypadla lanová. Pohonnou jednotkou byl dieselový, vodou chlazený šestiválec A-01M o výkonu 95 kW, který vyráběl Altajskij motornyj zavod. Od něj bylo přes spojku (dvě příruby spojené po obvodu 24 čepy v gumových pouzdrech) poháněno dvojité stavitelné axiální pístové čerpadlo, které zásobovalo olejem všechny hydraulické mechanismy rypadla - hydraulické válce podkopového zařízení, hydromotor otoče svršku a hydromotory pojezdu (max. rychlost činila 2,5 km/h).

To byl hlavní hydraulický systém. Pak jsme zde měli další dva - jeden pro hydraulické ovládání rozvaděčů (v té době označovaný jako dálkové hydraulické ovládání, dnes bychom řekli ovládání pomocí joysticků), a druhý pro doplnění provozní kapaliny z cizí nádrže nebo z barelu, oba s vlastním zubovým čerpadlem. Existovalo však i jednodušší provedení stroje bez hydraulického ovládání, kde byly páky spojeny s rozvaděči pomocí táhel.

Co v té době čekalo na strojníka v kabině po usednutí do spartánské sedačky? Boční přístrojová deska obsahovala ukazatele teploty oleje a vody v motoru, hydraulického oleje a tlaku motorového oleje, dále indikátor hladiny paliva, ampérmetr, spínač houkačky, spínače stropních těles kabiny, světlometů, ventilátoru kabiny, pojistkového bloku a stěrače skla. Vpravo od této boční desky byla samostatná deska pro přístroje vytápění a větrání. A poslední tři "budíky" byly pod pravou ovládací pákou a všechno to byly manometry.

Hned u sedadla se nacházely čtyři páky. Předními pákami se ovládal pojezd rypadla (každá strana zvlášť s možností otáčení rypadla na místě prostřednictvím protisměrného pohybu pásů), zadní pravá páka aktivovala brzdu otočného svršku a zadní levá páka přepínala rychlost spouštění výložníku (rychlé čerpadlové nebo pomalé bezčerpadlové). Páky ovládání podkopového zařízení byly umístěny na samostatných konzolách před sedačkou. Levá páka pohybem do stran ovládala vyklápění lžíce, pohybem vpřed a vzad výložník; pravá páka řídila pohybem do stran otáčení svršku, pohyb dopředu a dozadu hýbal s násadou. Nesmíme zapomenout na páku u boční přístrojové desky, kterou se nastavovaly otáčky motoru (tzv. ruční plyn).

Cena rypadla MTP-71 v roce 1980 byla 731 780,- Kčs. Výroba modernizované verze MTP-71a skončila roku 1993.

Komentáře

UDS 114 na podvozku MTP – Asi se zde reaguji s křížkem po funuse, ale rád bych uvedl zajímavou úpravu, která vznikla na konci 80. let snad jen ve dvou exemplářích v podniku Zemědělské stavby (dříve KZSP) v Českých Budějovicích.<br />
<br />
Pokud se správně pamatuji, vyráběla se UDS na kolovém i úzkopasém podvozku. Zemědělským stavbám se úzkopasá ani kolová UDS nehodila, protože měla být nasazována na čištění rybníků, stok atp.<br />
<br />
Proto byl vyroben přechodový kus a UDS byla namontována na podvozek MTP. Tatík byl první, kdo s tím u ZS pracoval. Průchodivost byla opravdu vysoká, ale je pravda že i tohle se podařilo párkrát pořádně zahrabat.

dotaz na p.Jana Fantu – nebyla by fotko toho přestavěnýho stroje?

Pásové rypadlo MTP – Zdravím všechny.Kdo by chtěl vidět tohle středověké mučidlohappystojí v pískovně v Bělči u Hr.Králové.Jednu dobu byl bagr na prodej.Až pojedu kolem nafotím ho a dám ho sem.Mají tam i lanový bagr s klapačkou předělaný na koreček.Kdysi ho používalo zemědělské družstvo Vysoká nad Labem

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.