Propojená stavba: Když si stroje povídají se stavebníky

Propojená stavba - co je to? Jestli se domníváte, že vrcholem je sledování strojů přes webový přístup poskytnutý výrobcem stroje nebo specializovanou firmou, jste na omylu. To je jen základ, na který se napojují další technologie, firmy a dokonce i úřady. Vše je k dispozici už dnes a vaše konkurence to kdykoliv může použít proti vám. Seznamte se, budoucnost právě vrazila do dveří.

Dejme tomu, že si pořídíte nový stroj určité značky, a jeho dodavatel vám poskytne webovou adresu s přístupovými údaji, kde uvidíte svůj stroj pěkně na mapě. A nejen to, spatřujete i zajímavá provozní data, která pocházejí přímo z řídicí jednotky stroje. Páni, to je přehled, říkáte si. Sledujete motohodiny, spotřebu nafty, teplotu motoru, teplotu oleje, počet sklopení korby, ujeté kilometry, průměrné časy přestávek, průměrné výkony denní, týdenní, měsíční… dokonce i kdy má jít stroj na servis a jaké díly budou potřeba.

 

Přehled telematických řešení od výrobců strojů: 

Cat Product Link Liebherr LiDAT Hitachi Global e-Service
Komatsu Komtrax Case Fleet Connect Wacker Neuson Telematics
JCB LiveLink New Holland Smart Fleet Bell Fleetm@tic
Volvo CareTrack Hyundai Hi-Mate Merlo MerloMobility

 

A jednoho dne koukáte, že z nádrže jako mávnutím kouzelného proutku zmizla nafta. Strojník s očima navrch hlavy vám následně koktá do telefonu, že už si do svého osobáku nikdy nic neuleje, a vy jste nadmíru spokojen, kolik vám tato hračička ušetřila peněz. A co následuje?

Dáme to i na druhý stroj! Je sice starší, navíc jiné značky, ale co. Dá se prý také napojit. Na mapě vidíte oba stroje a hned je to zajímavější. S čidlem v nádrži máte v ruce kohout od stále nenasytnějšího TDI ve strojníkově rodinném korábu, nicméně další podrobnosti, jako upozornění na teplotu oleje, chybové hlášení stroje nebo přesné informace o provedených servisních pracích k dispozici nejsou.

No, co už. Stejně, jakmile se strojník o systému dozví, začíná to být nuda. Nafta nemizí. Když motor neběží, je strojník skutečně na obědě. Celodenní chod motoru na volnoběh je také minulostí. Stroj se neustále vyskytuje tam, kde má…

Co si budeme povídat, počáteční nadšení střídá pragmatický pohled. Bavíme se s kamarády, co už podobné systémy mají také. Zatímco některým ten jejich načítá i počet tun naložených nakladačem, náš nikoliv. Zjišťujeme, že vývoj je opravdu překotný.

Ale co je nejhorší. Postupně a plíživě nabýváme dojmu, že pro smysluplné sledování bychom potřebovali několik sekretářek a výsledná data pro nás stejně nemají takový význam, jak jsme si zprvu mysleli. Tedy kromě toho, že se občas podíváme na to, kde vlastně stroje jezdí, anebo občas někoho postavíme do latě, aby pánové neztratili ostražitost.

Ovšem za krátký čas nám to opět začne vrtat hlavou. Je přece důležité využít nejmodernější techniku v náš prospěch! Nakonec se ve své bezbřehé snaze po dokonalé optimalizaci firemních procesů ocitáme tváří v tvář novým výzvám a zjišťujeme, že abychom mohli postoupit na další level, nelze jen čekat na další a další aktualizace toho, co již máme. Je potřeba stroje dále dovybavit!

Po načerpání informací z článku Moderní systémy 2D a 3D nivelace zemních strojů v praxi se na strojích usídlují ladná ocelová tykadla nivelačního zařízení. Webové rozhraní dodané výrobcem stroje vám nejednou připadá hloupé a nasazujete řešení dodané výrobcem nivelace. Vidíte v něm všechno, co dříve, a navíc kubatury odtěžené i navezené zeminy (případně míru zhutnění, jestliže je vaším strojem válec) a rozdíly mezi plánem a skutečností. Tyto rozdíly vidí i strojník ve stroji, který tak může pracovat s dříve nevídanou přesností a efektivitou.

V teple u kávy se již hned po ránu kocháte 3D simulací toho, co se děje na stavbě, a porovnáváte s předchozím dnem, kolik jste toho uhrnuli. Další ušetřený čas a peníze, mnete si ruce. Jenže to stále není všechno.

 

Přehled telematických řešení od výrobců nivelací:

Trimble VisionLink
Topcon Tierra
Leica Jfleet

 

Abyste mohli projekt na webovou mapu umístit, potřebujete software, který vám ho předchystá. Tento software není schopen jen „nacucnout“ výkres z běžných i méně běžných projekčních programů, ale je v něm možno také kreslit, provádět úpravy a posílat aktualizace přímo do stroje. A nejen to, pomocí programu se můžete propojit s projektanty, rozpočtáři, geodety a dokonce i se stavebním úřadem. A oni se mohou propojit s vámi, díky čemuž se každá změna od některého z těchto subjektů okamžitě objeví ve vašem projektu a následně ji lze přeposlat do stroje.

 

Přehled softwaru, který všechno a všechny propojí: 

Trimble Business Center
Topcon Sitelink
Leica iCONstruct toolbox

 

Asi si dokážete představit, jaké množství času a chyb se takto ušetří oproti dřívějšímu způsobu komunikace prostřednictvím dotazů a odpovědí. Spoustu výhod to má i pro pracovníky přímo na stavbě. Každý, kdo používá GPS nivelační zařízení, ať strojník nebo mistr, má vždy přehled o tom, kde se jaký stroj aktuálně pohybuje (jestli se pohybuje). Geodet už nemusí zatloukat kolíky, protože jeho práci zastane zaškolený strojník se strojem vybaveným nivelací. Všichni si navíc mezi sebou mohou posílat data nejen pro práci, jako jsou 3D modely, ale mohou spolu i chatovat (česky = psát si SMS), což výrazně zkrátí dlouhou chvíli při nudné práci.

Pro fajnšmekry a vyznavače „chytrých“ telefonů je tu ještě jeden bonbónek. Po instalaci příslušné aplikace do telefonu můžete být se stavbou už opravdu pořád. Kdekoliv a kdykoliv. Těšíte se? ;-)

Komentáře

3D – Pane Hájku na Vaši poslední otázku, jestli se těším tak odpověď je - Ano, moc se těším. Vidím v tom pokrok. Váš článek přišel velice vhod. Zrovna touhle dobou se na naší stavbě zkouší tento systém a řeknu upřímně, těším se jako malej kluk.

to ne – Už teď je málo práce, za chvíly budou stroje pracovat bez zásahu člověka a mi se půjdeme pást.

Šest let zkušeností – Zajímavý komentář mi dnes dorazil e-mailem:<br />
<br />
Chtěl bych reagovat na Váš článek, propojená stavba. Systém Topcon satelitní nivelace a GPS hlídání stroje mám na stroji D6R XW namontován už 6 let. Nivelace je dobrá věc, pokud je dostatečný počet družic a stroj tím pádem pracuje s minimální odchylkou. Když je ale družic málo, jsou výpadky signálu častější, a to ve chvíli, kdy to člověk nejmíň potřebuje.<br />
<br />
Výhodou pro mě je, že nejsem na nikom závislý a mohu na stavbě pracovat kdekoli a nemusím čekat na vyměřování.<br />
<br />
Nevýhoda je, že někteří THP pracovníci si zvykli na to, že není potřeba starého niveláku a jim odpadla starost a zároveň odpovědnost za danou výšku pláně, protože výšku drží přece ten stoj s tou trubkou na lopatě.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.