Volvo L30G – pravý offroad v rouše malého nakladače

Největší novinkou Volva jsou dva kompaktní nakladače L30G a L35G. Dnes si můžete přečíst o tom menším, který je představitelem kolového nakladače hmotnostní kategorie 5,5 t s objemem základní lopaty 1,0 m³.

Nakladač jsem si vyzkoušel v domovské zemi Volva, ve Švédsku. Samotný stroj se však vyrábí v německém Konzu, kde kdysi Volvo koupilo nakladačového specialistu jménem Zettelmeyer. I z toho důvodu zastávají malé nakladače Volvo filozofii poněkud odlišnou od svých větších soukmenovců ze severu.

 

Podvozek děděný z generace na generaci

Už po chvilce seznávám, že na L30G není ani tak zajímavé, co je nového (což je třeba motor s DPF, přepracovaná kabina s novými ovládacími prvky nebo nový design kapoty), ale spíše to, co zůstalo při starém. A to jsou především portálové nápravy ZF.

Tedy obdobné řešení, jaké známe z Pragy V3S nebo Tatry T810. Jde o to, že osa náprav se nenachází v ose kol, ale nad nimi. Toho je dosaženo pomocí nápravových převodovek s rozdílnou osou. Stroj tak získává mnohem větší světlou výšku pro překonávání terénních nerovností a záludností. Na standardních pneumatikách rozměru 365/80 R20 je světlá výška podvozku zhruba o 20 cm větší než u konkurence. A to je hodně.

S tím souvisí i celková vyšší stavba nakladače, nicméně ani tak mezi nakladači svou výškou nevyčnívá – u řady konkurentů po horní hranu kabiny naměříte víc, přestože mají světlou výšku zcela normální. Maximální výška čepu lopaty 3260 mm také není špatná.

Hydrostatický pohon všech kol je u této kategorie nakladačů samozřejmostí. U Volva L30G jsou obě nápravy pevné, jejich vzájemný výkyv zajišťuje kloub řízení, který umí pracovat ve dvou osách. Zajímavostí je, že u Volva máte v základní výbavě i hydraulicky ovládané 100% uzávěrky diferenciálů obou náprav. Tedy nikoliv jen nápravy s omezeným prokluzem, které najdete ve standardu jiných výrobců.

 

Motor: EGR + DPF

Pohonnou jednotkou je příčně umístěný čtyřválcový přeplňovaný diesel Volvo D3.3D o výkonu 52,4 kW a objemu 3,3 l. Plní evropskou emisní normu Stage IIIB, se kterou se vypořádal bez větší invence - chlazením a recirkulací výfukových zplodin EGR v kombinaci s filtrem pevných částic DPF. Otáčky motoru reguluje elektronický plynový pedál.

Pracovní hydraulický systém ožívá díky zubovému čerpadlu, které žene olej do třísekčního rozvaděče. Jedna jeho sekce posílá olej do zdvihových válců výložníku se Z-kinematikou, druhá naklápí lopatu a třetí zásobuje přídavný hydraulický okruh pro rychloupínač a přídavná zařízení.

 

Slušná kabina, podivný joystick

Kabina má dveře po obou stranách, což je velké plus. Ovšem sloupek řízení je osazen napevno, nelze nastavit jeho sklon ani výšku volantu. Nicméně jeho fixní poloha je volená rozumně a neměl jsem s ní žádný problém.

Ten jsem měl až s konzolou joysticku, která je také napevno. Když si dlouhonohý strojník posune sedadlo dozadu, ocitne se joystick mimo dosah. Takový strojník se musí předklonit, aby s ním mohl manévrovat. Jediným prvkem, který si kromě sedadla můžete nastavit, tak zůstává područka u joysticku, již si můžete posouvat nahoru a dolů bez použití nářadí.

Joystick je multifunkční, kromě nakladače s ním obsloužíte mj. i změnu směru jízdy (levá páčka pod volantem zmizela) a uzávěry diferenciálů. Tlačítkem na joysticku si také přepnete rychlostní rozsah želva/zajíc. Na zajíce můžete jet klasicky 20 km/h, ale pokud máte verzi High Speed, pojedete o dalších 10 km/h rychleji. Předpokládám, že pro český a slovenský trh bude High Speed standardem.

Ruční plyn je součástí příplatkové výbavy, v našem kokpitu chyběl. To samé platí i pro klimatizaci. Hydraulický rychloupínač však přítomen byl. Byl to totiž demo stroj, který v rámci show pro potenciální kupce mění přídavná zařízení jako Sebastian Vettel pneumatiky, a to by bez rychloupínače ztratilo šťávu. Práci rovněž usnadňuje červený indikátor rovného dna lopaty na jejím hydraulickém válci.

V kabině je klid, sedí se v ní pohodlně, je v ní dostatek místa. Celý dojem kazí už zmíněná poloha joysticku vpředu. Mrzí mě to o to víc, že sedím ve Volvu – symbolu dobré ergonomie.

Ale to není vše, další knockout vám joystick uštědří, když jej vychýlíte šikmo – současné pohyby výložníku a lopaty se nekonají. A můžete mít otáčky motoru, jaké chcete. Možná se u Volva příliš spoléhají na brzdový pedál, který ubírá výkon přenášený na kola při zachování otáček motoru. Nevím.

 

Resumé

S joystickem jsme si do noty nepadli, ale ostatní kvality stroje jsou ojedinělé. Je to poctivě stavěný kompaktní nakladač, který najde uplatnění především tam, kde se vyskytují předvídané i nepředvídané terénní překážky a rozbředlý terén.

Komentáře

Klapačka? – Moc dobře to není vidět ale klapačka se ovládá na joysticku?Vedle toho kolébkového ovladače na pojezd?To by bylo velké + opoti L30B , tam to chce dvě ruce narázhappy

Re: Klapačka? – Ano, přesně tak! V prospektu je to uvedeno za příplatek, ale předpokládám, že to do české konfigurace dají. Stejně jako to měla ta „moje“ švédská. Díky za skvělé doplnění článku.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.