Takeuchi TB2150: Recenze

Pásová patnáctituna od Takeuchi, model TB1140, obdržel po dlouhých 15 letech svého nástupce. Vyplatilo se čekání? Jaký je zbrusu nový TB2150? To jsme se vydali zjistit do Prahy, kde už čtrnáct dní strojník Kolja Maliborskyy z třebíčské společnosti MBM Trade zkouší, co nový model dokáže, a jak je na tom v porovnání s tím starým.

Výrobce Takeuchi MFG. Co., Ltd.
Model Takeuchi TB2150 Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. 514600113 Výroba Japonsko
Hmotnost 15 095 kg Rok výr. 2017 Mth 88
Motor Deutz TCD 3.6 L4    
ECS DDI, TC, CAC, ECM, EGR, DOC, SCR Výroba Německo
Objem 3,621 l Výkon 85,0 kW RPM 2000
PZ Nakl. hlava Helac PowerTilt PTS-180 s hyd. RU dole, lžíce Martin TLF 0800, š. 800 mm, obj. 0,459 m³, 4 zuby Esti E 733 R
Pásy Bridgestone Takeuchi 19143-01520 500x92x84 Místo zkoušení Praha

 

Otočný kozlík, maximum výbavy

Abychom byli přesní, Kolja si stroj sám vybral. Přestože má MBM Trade skoro desítku strojů se značkou Takeuchi, včetně pásového dempru, udělala si na nový stroj výběrové řízení. Nakonec Kolja volil mezi TB2150 a Caterpillarem 312E. „Vybral jsem Takeuchi kvůli ramenu,“ prozrazuje Kolja.

Má na mysli otočný kozlík uložení výložníku - TB2150 ho má, 312E nikoliv. Druhý důvod byl ten, že u strojů Takeuchi určených pro český trh je všechno v základní výbavě.

„Věci, které jsou u jiných bagrů za příplatek, máme v základu,“ říká Daniel Vogel, oblastní manažer prodeje společnosti VLW, která zde zastupuje Takeuchi. „Týká se to i takových drobností, jako je třeba stříška nad čelním sklem,“ dodává. Z dalších věcí „zdarma“ stojí za zmínku čtyři přídavné okruhy, klimatizace nebo originální rádio. Zpětná kamera je samozřejmostí, mělo ji i TB1140.

Nepostradatelný Powertilt

Žádný strojník se tedy v případě Takeuchi nemusí obávat, že by obdržel očesané holátko. Stačí říct jednoduše Takeuchi a dostanete stroj v plné palbě. Na konci násady je samozřejmě umístěn Helac Powertilt, v tomto případě model PTS-180. A na jeho spodní straně máte hydraulický rychloupínač, který umožňuje lžíce vzít z obou stran, tedy i se zuby směrem dopředu.

Však také na stavbě nové kanalizace vodárny na Koněvově ulici, kde se nacházíme, létá na rychloupínači jedna lžíce za druhou, svahovka, rozrývač, háky na řetězech. Sem a tam. Tam a sem. Kdyby měl Kolja pokaždé opouštět kabinu a odjišťovat mechanický rychloupínač, byl by tam skoro dvakrát tak déle. Sledovat Kolju při práci se vším tím vybavením je skutečný koncert, jeho Takeuchi TB2150 je středobodem stavby. Právě jím přemístil betonovou skruž a už podává do výkopu vibrační desku, aby vzápětí následovalo položení kanalizační roury. Poté si nasazuje lžíci obráceně, prokličkuje s ní mezi vzpěrami pětimetrového výkopu a přes dřevěný hranol s ní položenou rouru zatlačí do té předchozí. Obsypy provádí kolový nakladač Volvo L25F se stranově výklopnou lopatou – MBM Trade je skvěle vybavená firma.

Trošku větší lžíce

A to jsme zatím nemluvili o speciální lžíci, která zvětší hloubkový dosah TB2150 o celý jeden metr. Když jsme ji uviděli, neměl Kolja jinou možnost, než ji nasadit na bagr, abychom si ji mohli vyfotit. Potěšit se můžete na přiložených fotkách. „Je to hodně velký pomocník,“ říká Kolja, a na můj dotaz dodává: „To, že je těžká, ani tak nevadí, ale musím dávat pozor, abych si s ní nerozbil kabinu.“

Kolja už ani neví, kdo pro ně tuto lžíci vyrobil. Většina lžic TB2150 ale pochází od rakouské firmy Martin. „Lžíce Martin se směrem dozadu zužují, takže skvěle procházejí výkopem. Břit je naopak vystrčený hodně vpřed,“ popisuje Daniel výrobky tradičního dodavatele lžic pro Takeuchi. Na jejich horní straně jsou navíc háčky pro nabrání jiných lžic pro jejich převoz, a to dokonce na obou stranách – vpředu i vzadu.

Poblíž bagru ještě leží jedna lžíce šíře 60 cm a rozrývač s iniciálami JK – Jiří Konvička. Ty si firma MBM Trade nechávala dělat ještě na starší bagry. Rozrývač si Kolja pochvaluje: „Na asfalty je lepší než řezačka.“ Kladivo na TB2150 ještě nepoužil, jelikož má prý nový stroj takovou sílu, že to zvládne i bez něj.

Síla a ticho

Kolja tvrdí, že TB2150 je oproti TB1140 znatelně silnější, přestože papírově vypadá hydraulika stejně. TB2150 má navíc v prvním přídavném okruhu možnost zvýšeného průtoku Hi-flow 224 l/min, zatímco TB1140 Hi-flow vůbec neměla. U tří ze čtyř přídavných okruhů lze přímo na displeji v kabině nastavit průtok a tlak.

Další odlišností je, že TB2150 je o dost tišší. Dokonce si toho všiml i Koljův spolupracovník v hlubokém výkopu, který na něj tuto potěšující informaci zezdola zavolal a Kolja jeho slova bez problémů slyšel.

Německý doping bez DPF

Jinak rozměry a dosahy jsou obdobné, poloměr otáčení zádě je nachlup stejný (2 m). „Hloubkový dosah s rychloupínačem a Powertiltem je dohromady přes 5,5 metrů,“ upřesňuje Daniel. Největší vizuální změnou je zvýšená a nově tvarovaná kapotáž. A pod ní malé překvapení – tradičního dodavatele motorů Isuzu vystřídal německý Deutz. Jeho čtyřválec TCD3.6L4 z většího objemu 3,62 l získává o 8 kW větší výkon (85 kW). Oprostil Takeuchi od filtru DPF, jelikož spaliny čistí močovinou a oxidačním katalyzátorem. Ale i ten se musí vypalovat - v kabině se nachází tlačítko, kterým je potřeba vypalování aktivovat jedenkrát za 1000 Mh.

Nástavba ztloustla

Když jsem se Kolji ptal, zda ho na novém bagru něco překvapilo, bez váhání pronesl: „Překvapilo mě, že je úplně jiný,“ a přátelsky přitom poplácával pravou kapotu. „U starého sahala sem,“ ukazuje Kolja zhruba do poloviny výšky nové kapoty. Nová kapota je opravdu o hodně vyšší, podle Kolji to ale vůbec ničemu nevadí. Ani výhledu. „ Na to je vzadu kamera,“ uzavírá téma.

Kapota nástavby je nejen vysoká, ale i členitá, s poměrně velkým množstvím různých dvířek. Ze země si otevřete zadní kapotu, tři kryty po stranách a schránku na nářadí ukrytou pod prvním stupněm schodů vedoucích nahoru na nástavbu. Abyste otevřeli další tři kryty, musíte k nim vystoupat. Pod tím nejmenším z nich se nalézá otvor pro doplňování AdBlue. A u něj tlačítko, které když podržíte, začne pípat akustická signalizace hladiny AdBlue v nádrži. Čím rychleji pípá, tím je v nádrži víc. Ukazatel hladiny je samozřejmě ale i na velkém displeji v kabině.

Malebný displej

Ten je opravdu velký, ale není dotykový, ovládá se čtyřmi malými membránovými tlačítky umístěnými hned pod ním. Vždycky, když v kabině zmáčknete nějaký čudlík, objeví se přes celý displej velký symbol dané funkce, aby se vzápětí zmenšil a přeletěl si na své místo. Efektní. Případné odlesky od slunce Kolja neřeší. Je totiž na slunce alergický, takže až začne svítit, celou kabinu si zatemní.

Osobně se mi líbí, jak Takeuchi využilo zvednutou kapotu pro umístění bočního panelu s přepínači. Strojníka tak dokonale obklopí a vypadá to tam jako v letadle.
Horní díl okna jde nahoru díky účinným plynovým vzpěrám úplně sám, spodní díly lze vyjmout a vložit do držáků za sedadlem.

Jedinou nevýhodou oproti TB1140 je, že TB2150 nemá kryty kolem světel na kabině. Pro Takeuchi tradiční stranová světla ukrytá v podestě nástavby však naštěstí zůstala. „Boční osvětlení pomáhá,“ pochvaluje si Kolja Maliborskyy.

I u TB2150 lze gumové pásy nahradit ocelovými bez úpravy podvozku. „Je pár firem, které je mají stočené na dvoře, aby je mohly použít,“ dokresluje Daniel Vogel a dodává: „Devadesát procent máme na gumě.“

A to není všechno. Chystá se TB2150R

Co je však velkou novinkou, TB2150 se nyní bude nabízet i bez otočného kozlíku s ramenem umístěným napevno vedle kabiny. Toto provedení dostane označení TB2150R a na rozdíl od „obyčejného“ TB2150 nabídne i možnost dvoudílného výložníku.

Stará TB1140 firmy MBM Trade má naběháno 14 000 motohodin. Daniel Vogel si naoko posteskne: „To je obchodní problém, když bagr naběhá čtrnáct tisíc hodin.“ Ale ve skutečnosti dobře ví, že když bagry fungují, firmy rostou a kupují další bagry. Stejně jako je tomu u MBM Trade z Třebíče.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.