reklama
reklama

Světová premiéra Locustu L 853 v Mnichově

Znáte slovenského výrobce u nás známých smykem řízených nakladačů Locust sídlícího v Krupině na Priemyselnej ceste? Stačí do angličtiny volně přeložit jeho adresu a dostaneme WAY INDUSTRY.

Jeho prodejci už dlouho očekávali vylepšenou "sedmsetpadesátdvojku" a 29. 3. 2004 se konečně dočkali. Poté, co byl loni představen prototyp na výstavě Intermat 2003 v Paříži, byl stroj ve své konečné verzi poprvé fyzicky vystaven na 27. mezinárodním veletrhu stavebních strojů Bauma 2004 v Mnichově. L 853 vyplňuje velkou mezeru mezi L 752 a zavalitým L 1203, zatím se bude vyrábět současně s oběma typy, ale v budoucnu by měl menší starší bratr L 752 novince L 853 zcela ustoupit.

V čem je tedy L 853 lepší než L 752? V první řadě je třeba říci, že motor Yanmar a kabina zůstaly (zatím) zcela beze změny. Disky kol jsou také stejné, byly však použity vyšší pneumatiky. I to je cesta, jak zvýšit maximální přepravní rychlost. Hydraulika Rexroth doznala jediné změny - zubové pracovní čerpadlo bylo nahrazeno pístovým čerpadlem z L 1203. Úplně nový je rám s výložníkem, designově se stroj velmi přiblížil svému "velkému bratru" L 1203. Na první pohled dokonce vypadá jako zmenšená "dvanáctsettrojka". Přispívá k tomu i elektrohydraulické vyrovnávání lopaty, které odbouralo mechanické táhlo nad výložníkem. Je zajímavé, že exemplář vystavený v Mnichově měl v porovnání s prototypem masivněji vyztužený výložník.

Nový větší rám zajišťuje lepší stabilitu a zatížení působící překlopení vzrostlo na 1700 kg. Protože polovina této hodnoty znamená nosnost stroje, má tento nakladač nosnost 850 kg. Stranové převody tradičně používají soustavu ozubených kol, řetězy slovenského výrobce zkrátka neoslovily. Přídavná zařízení lze používat z L 752, unifikace s Bobcatem se ani neočekávala. Paradoxem je známá skutečnost, že nelze použít lopaty a další přídavná zařízení z L 1203, který má jiný rychloupínač. Původně prý výrobce uvažoval vybavit L 853 po vzoru L 1203 dvěmi rychlostmi, ale průzkumem mezi zákazníky zjistil, že by o tuto vymoženost neměli zájem. L 853 se bude prodávat zhruba o 50 tisíc korun českých dráž než L 752.

Do budoucna se údajně plánuje vývoj dalších typů, jednoho mezi L 853 a L 1203 a druhého, malého, o nosnosti 500 - 600 kg, vhodného například pro práci v úzkých uličkách italských či rakouských měst. Výrobce si dále uvědomuje, že bude muset něco podniknout s trajektorií výložníku, pokud chce držet tempo s ostatními výrobci. Jedná se o to, aby lopata při zvedání neopisovala kružnici, nýbrž aby se její trajektorie přiblížila svislé přímce.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Bagrem jak tužkou po pravítku
    reklama