Smykem řízený nakladač Komatsu SK1026-5 boduje svými "vychytávkami"

Komatsu SK1026-5 přichází do třídy velkých "smykáčů", kde se bude muset popasovat s takovými esy, jako je Bobcat S250/S300 nebo New Holland LS180 - oba mají kinematiku s vertikálním zdvihem, proto Komatsu nemůže jinak.

Jeho nakladač přichází s paralelogramovou kinematikou, která se osvědčila už na menším SK818-5. Jedná se sice o řešení, které používá Bobcat, na rozdíl od něj však do bočního výhledu nezasahuje žádné táhlo, všechny prvky starající se o správnou trajektorii lopaty jsou umístěny za kabinou.

Nakládací zařízení se pohybuje díky výkonné hydraulice typu load sensing s uzavřeným okruhem, výrobci se tedy podařilo "propašovat" svůj trade mark CLSS (Closed Load Sensing System) i do segmentu kompaktních stavebních strojů. Nicméně hydraulické čerpadlo pro tuto soustavu zvolil tradiční zubové, čímž se sice nijak nevymyká z ustálených zvyklostí v této třídě, avšak naši bratia Slováci majú iný pohľad na vec. Pracovní hydrauliku jejich nových Locustů totiž standardně zásobuje pokrokovější stavitelné axiální pístové čerpadlo. Jsem zvědav, zda čas ukáže správnost jejich volby.

Strojníci zvyklí ovládat UNC 060 a Locust při pohledu na joysticky v kabině Komatsu jistě zajásají. Jejich nadšení však opadne ve chvíli, když zjistí, že pohnutím pravého joysticku vpřed stroj nezatáčí doleva, ale místo toho se zvedá výložník. V tomto okamžiku se naopak vyloudí široký úsměv na tváři strojníka z UNC 061. Nicméně vzhledem k tomu, že pro většinu strojníků není problém přejít z UNC dokonce ani na typicky americké ovládání výložníku a lopaty pomocí nožních pedálů (byť po prvotním šoku), neviděl bych v tomto problém a spokojil bych se s konstatováním "všechno je o zvyku".

Kdo to nezažil, dokáže si jen těžko představit, kolik problémů mohou u smykem řízeného nakladače představovat obyčejné dveře. V letních parnech, pro lepší komunikaci s okolními pracovníky nebo při práci s připevněným podkopovým zařízením se dveře musí často sundávat. Navíc pokud jsou dveře nasazené a chceme je otevřít, musí být výložník zcela dole nebo zcela nahoře. To má také za následek nezřídké případy, kdy byl stroj opuštěn se zvednutým výložníkem a vyklopenou lžící bez zajištění, přes noc "putoval" výložník dolů, díky vyklopené lžíci se zastavil nad zemí a znemožnil tak jakékoliv otevření dveří. Konstruktérům Komatsu to pravděpodobně vrtalo hlavou a přišli s překvapivě jednoduchým, ale účelným řešením v podobě bohatě prosklených posuvných dveří, které zajedou pod střechu a jako by nebyly. Toto řešení si mohli dovolit i proto, že nad dveřním otvorem nejsou umístěny žádné palubní přístroje a kontrolky. Kontrolní panel je totiž překvapivě umístěn v dělené sklopné hrazdě a po usednutí obsluhy je tak krásně na očích. Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že díky tomuto patentu si přestanete připadat jako ve stavebním stroji a získáte pocit jakési hravosti.

Na závěr ještě nějaké technické údaje. Nakladač pohání 16-tiventilový dieselový čtyřválec s turbodmychadlem a přímým vstřikováním nafty o výkonu 62 kW. Nejvyšší rychlost 16 km/h je dosažena díky dvěma rychlostním stupňům obsaženým už ve standardní výbavě. Provozní hmotnost je 3600 kg a nosnost 1200 kg. Je sympatické, že pro větší stabilitu při maximálním zatížení je k dispozici sada přídavných protizávaží (6 ks po 21 kg).

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.