Rypadlonakladače New Holland ve verzi PILOT konečně s joysticky

New Holland se dostal k výrobě rypadlonakladačů v roce 1986, když spadl pod nadvládu Ford Motor Company, a chytře využil téměř čtyřicetiletých zkušeností Fordu s těmito stroji.

Výraznou stopu svých vlastních konstruktérů předvedl představením řady LB v roce 1998. Původní osvědčené motory Ford skončily až před půl druhým rokem z důvodu nové emisní normy Tier 2. Nové, výkonnější motory vyvinul New Holland ve spolupráci se společnostmi Cummins a Iveco. Rypadlonakladače, které kromě výměny motoru podstoupily další drobné změny, dostaly za své označení písmeno B. Letos byly představeny nejnovější typy LB95.B PILOT, LB110.B PILOT a LB115.B PILOT s joystickovým ovládáním podkopu. Ve výrobě nadále zůstávají také stroje bez přídomku PILOT s klasickým ovládáním pomocí dvou pák.

Proč ale New Holland tak dlouho s joysticky čekal? Podezírat ho s nedostatečné technické vyspělosti nemůžeme, nikdy se nevyhýbal nejnovějším technologiím. Zatímco se však ostatní výrobci potýkali s (ne)spolehlivostí svých joysticků, New Holland vyčkával a tvrdohlavě zdůrazňoval výhody klasického ovládání dvěma pákami přímo spojenými s rozvaděčem podkopu. Bez ohledu na to si však prodejci ve Skandinávii dodělávali joysticky sami, protože tamní zhýčkaný trh to zkrátka vyžadoval. Nakonec se tedy prolomily ledy a New Holland představil rypadlonakladače s joysticky letos koncem března na Baumě v Mnichově.

Odpovídá však provedení joysticků délce doby, po kterou na ně zákazníci museli čekat? Vypadá to, že ano - New Holland přišel se svou vlastní koncepcí, která určitě stojí za povšimnutí. Hlavní devizou nových joysticků je možnost všestranného nastavení polohy svislých konzol, na kterých jsou joysticky umístěny. S celými konzolami je možno snadno pohybovat vpřed a vzad, stejně jako do stran. Tímto je umožněno optimální nastavení pro strojníky různé postavy a různého stylu ovládání stroje. Nastavení lze rychle uzpůsobit během směny pro konkrétní činnost (např. kopání velice blízko u stroje) a navíc se dá občasnou změnou nastavení omezit únava z dlouho trvajících opakujících se pohybů. Po nastavení nejvhodnější polohy se konzoly ve zvolené pozici uzamknou pomocí mechanismu s plynovou vzpěrou. Ke konzolám jsou připevněny stavitelné opěrky pro zápěstí, což ocení strojníci zvyklí držet joysticky za jejich spodní část. Poskytují zápěstí oporu při jakékoliv poloze konzolí.

Na levé konzole jsou umístěny spínače opěrných patek (za příplatek včetně spínače pro souběžný pohyb obou patek), tlačítko na levém joysticku je houkačka. Dvě žlutá tlačítka na pravém joysticku ovládají výsuv teleskopické násady. Pod tímto joystickem nalezneme skvělou funkci - možnost zvolit typ ovládání podkopu ISO nebo SAE - a to v mžiku oka přepnutím spínače. Ovládání ISO je dnes nejpoužívanější, levý joystick u něho pohybem do stran ovládá natáčení výložníku, pohybem vpřed a vzad násadu; pravý joystick řídí pohybem do stran vyklápění lžíce, pohyb dopředu a dozadu ovládá zvedání výložníku. Co se týká SAE, pohyby do stran ovládají to samé jako u ISO, pohyby vpřed a vzad jsou mezi levým a pravým joystickem prohozeny. I když je ISO současným trendem, stále je u nás mnoho strojníků zvyklých na SAE, a těm tato "vychytávka" určitě přijde vhod. Popravdě řečeno, ovládání jde změnit i u klasických pák instalováním nebo odebráním táhel u rozvaděče, ovšem stojí to spoustu času a peněz.

Na pravé straně nad spínačem ovládání ISO-SAE se nachází bezpečnostní spínač, kterým lze kompletně odpojit funkce všech ovladačů pro případ, že u nich strojník nesedí. Samotné joysticky ovládají proporcionálně ventily na rozvaděči prostřednictvím pilotního hydraulického okruhu. Mateřský koncern CNH si celý tento novátorský systém ovládání nechal patentovat.

Základy společnosti New Holland byly položeny v roce 1895 ve městě New Holland v americké Pensylvánii. Pro větší vyčlenění stavebních strojů byla roku 1999 vytvořena značka New Holland Construction. V Evropě se tato značka specializuje na lehčí stavební stroje (smykem řízené nakladače, minirypadla, rypadlonakladače a teleskopické manipulátory). V USA sice nabízí kompletní sortiment stavebních strojů, ale nejde o nic jiného, než o německé stroje O&K ve žluté barvě. Dnes je součástí nadnárodního koncernu CNH, který je největším výrobcem zemědělských strojů na světě, zatímco ve stavebních strojích se pohybuje střídavě na třetím a čtvrtém místě.