reklama
Renomag
reklama

Řetězy Pewag: Kroužková zbroj pro pneumatiky

V těžkých terénech a především dolech jsou kola těžebních strojů vystavena riziku propíchnutí, protrhnutí a dalších poškození pneumatik. To znamená prostoje a náklady na pořizování a přezouvání nových gum. Řešením můžou být ochranné kovové řetězy. My jsme se podívali na řetězy značky Pewag, která má ve svém oboru pětisetletou tradici.

Historie Pewagu sahá až do patnáctého století do rakouského města Brückl. O tři století později byla založena řetězárenská kovárna v nedalekém Kapfenbergu. Za zmínku stojí také datum 1912, kdy v rukou kovářů firmy pod budoucím názvem Pewag vznikl první sněhový řetěz na světě. Nyní se firma realizuje po celé Evropě, v Americe a v Africe s nabídkou od sněhových řetězů až po ty zvedací nebo ochranné pro těžkou techniku. 

Jedno z asi šedesátky míst v republice, kde ochranné řetězy od Pewagu používají, je kamenolom Kámen Zbraslav v Želešicích. Tam je obouvá padesátitunový nakladač Caterpillar 988 H s rozměry pneumatik 35/65-33. Konkrétně se jedná o řetězy Pewag Square Granite 18 a kola nakladače chrání už od podzimu 2007. Absolvovaly s ním kolem 17 000 motohodin.

Nakladač po svém kolegovi převzal místní strojník Petr Lukáč. „Na svém původním nakladači řetězy nemám a trochu mě překvapilo, že jsem na první pohled a při první jízdě z kabiny nepoznal rozdíl mezi řízením nakladače s a bez řetězů,“ svěřuje se strojník. Za nedlouho po usazení do stroje ale změnil názor. „Při nakládání je stabilnější a jako by se zklidnil i při jízdě s plnou lopatou v terénu. Nehoupe tolik a tím pádem nevysypávám materiál,“ popisuje svou zkušenost. Na druhou stranu zaznamenal zhoršení jízdních vlastností po silnici. „Když byla namrzlá, klouzalo to víc než obvykle a stroj měl tendenci jít do smyku. Také brždění bylo horší,“ upozorňuje strojník.

 

Čtverce a úhelníky

Slovo Square (anglicky čtverec) v názvu řetězu vypovídá o způsobu vypletení konstrukce. Vždy čtyři ploché články jsou uchyceny na kroužcích tak, že tvoří síť čtverců. Díky tomuto způsobu je mezi ostatními variantami řetěz nejhustší, takže pneumatiku nejlépe ochraňuje i na ostrém kamenivu. Svou tvrdostí je také určen na nejtvrdší podloží. U měkčích povrchů, jako je vápenec, se naopak používají měkčí řetězy, aby se jejich materiál neunavil a nepopraskal.

Dalšími možnostmi jsou uchycení hexa, tedy šestiúhelníková konstrukce, quad cross s osmičlánkovými oky ve tvaru čtverce a compact cross, kde jedno oko tvoří deset článků. V obou těchto případech jsou mezery mezi jednotlivými oky větší, takže zmenšují ochranu pneumatik a dávají více prostoru nerovnostem v terénu, které můžou přijít do kontaktu s pneumatikou. Na druhou stranu se u méně hustých sítí zvětšuje záběr kol a stoupá trakce, tedy v podstatě účinnost přenosu výkonu motoru na silnici nebo povrch, po kterém stroj jede.

Osmnáctka v názvu znamená šířku kroužků, které řetěz spojují, v milimetrech.

Řetěz v podstatě tvoří síť z výkovků z ušlechtilé oceli, které jsou spojené svařenými kroužky. Na kole je napnutá tak, že nechrání jen běhoun, ale i boky pneumatik. Ty zpravidla nejsou zatíženy tolik jako přímo styčná část se zemí, v těžkém terénu ale můžou přijít do kontaktu s ostrými hranami kameniva i částečkami odlétávajícími od lopaty i od kol. Výlisky jsou tak nahrazeny zploštělými kroužky. Kvůli lepšímu rozložení sil jsou v některých místech posíleny dvojitým uchycením. Celý řetěz je také hluboce cementovaný.

Řetězy se spojují šroubem, kdy se spojky utahují klíčem. Tento systém nahradil spojování klínem, kdy se čepy zatloukaly kladivem. Zatloukání ale nebylo příliš bezpečné. Kus klínu se totiž občas odštípl a docházelo k různým zraněním, nevyjímaje vypíchnutého oka.

Jeden nový řetěz Pewag Square Granite 18 vážil na začátku 1267 kg. Při používání se ale ploché články samozřejmě obrušují, takže řetěz ztrácí na váze. Kvůli povědomí o jejich stavu se šířka kroužků pravidelně přeměřuje. Ty zboku kola se v případě přílišného zúžení vyměňují za nové. Na rozdíl od výkovků na běhounu se většinou jedná o náhodná poškození od odlétnutého materiálu. Přílišné zúžení výkovků na běhounu ale většinou znamená, že nebude potřeba vyměnit jednotlivé díly, ale že končí životnost řetězu. Tam se články totiž opotřebovávají rovnoměrně.   

Přestože v našich klimatických podmínkách se extrémních zim obávat nemusíme, řetězy Pewag s nimi počítají. Ve světě pracují v teplotách dosahujících -35°C. Naopak při práci s horkou struskou vydrží až 1200 °C. V této teplotě se ovšem nemůže pohybovat dlouhodobě a je potřeba řetěz zase zchladit.

Nejen prvotní napínání na kolo, ale i sundávání kvůli servisu či konečné sundávání řeší přímo dodavatelská firma. Pro sundávání se řetěz povoluje tak, že se na nejmenší kružnici po straně kola rozřízne jedna ze spojek, případně se vytluče kladivem čep.

 

Náklady versus šetření

Před dodáním řetězů provede Pewag v mateřské firmě v Rakousku analýzu horniny, po které budou jezdit, a spolu se zohledněním používaného stroje a pneumatik nabídne řetězy spolu s určitou zárukou životnosti. V Želešickém dolu, kde nakladač jezdí po tvrdém amfibolitu, to bylo 7000 motohodin. Ty už řetězy přesáhly. Na místě zjištěná šířka kroužků je nyní 48 mm a zbývá asi 7 mm vůle. Podle odhadů by si tak řetězy mohly v dole dohromady odkroutit ještě 12 000 motohodin.

Pro představu, o kolik uživatel ušetří při pořízení řetězů ve srovnání s opakovaným nákupem nových pneumatik, nabízí firma modelový příklad. Caterpillar 992D a rozměry pneumatik  45/65-45, který pracuje s horkou struskou, musí pneumatiky měnit po 1500 motohodinách. Při ceně 14 800 EUR za pneumatiku se s náklady na hodinový provoz dostane na 9, 87 EUR. S řetězy Square Granite 18/20S, které stojí stejně jako tyto nové pneumatiky, se životnost pneumatik zvyšuje na 9000 motohodin. Cena nákladu provozu na motohodinu tak klesá na 3, 49 EUR. Návratnost tedy nastává zhruba po 1800 motohodinách.   

 

Investice do budoucna

Řetězy nemusí sloužit jen nakladačům. Ochraňovat můžou i kola demprů, dozerů, grejdrů nebo servisních vozů. Největším proti bude pro potencionální vlastníky počáteční investice. Na druhou stranu můžou s jistotou počítat, že se jim vrátí na prostředcích, které by vynaložili na nové pneumatiky, jejich výměnu a čas, kdy stroje kvůli defektu nemůžou pracovat. 

Je také potřeba uvědomit si, že každý řetěz se hodí na jiný podklad. Při ježdění po tom nesprávném může nejen klesnout životnost řetězu, ale také se mohou zhoršit jízdní vlastnosti stroje. Vzhledem k předpokládané stálosti povrchu v určitém důlním prostředí je ale tato připomínka téměř bezpředmětná.  

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama