Pásové rypadlo Caterpillar 311F LRR: Teréňák řízený z kabiny limuzíny

Jako stvořené do přírody a na lesní cesty. Díky krátké zádi ale pásové rypadlo Caterpillar 311F LRR snadno ovládne i městskou zástavbu. Kabina však useknutá není, obývací prostor má velkolepý.

Bagr jsme vyzkoušeli u těchlovického rybníka, nedaleko Hradce Králové. Téměř nový stroj s pouhými dvěma sty motohodin nám představil strojník a čtenář bagry.cz Jan Mešejda.

Před sanací rybníka pracovalo 311F LRR na úpravách bažiny. „Osvědčilo se jako univerzální stroj na rybníky i podobné měkké povrchy. Tam, kde se Caterpillar z řady 314 už prořezával do bahna, tahle 311 neměla problém,“ chválí strojník dvanácti a půl tunový stroj, kterému ve zdolávání měkkých povrchů pomáhají pásy rozšířené na 70 cm, místo obvyklých 60 cm.

 

Japonec s italským srdcem

Nejaponský původ motoru označeného jen CAT C3.4B značí startér a alternátor evropské výroby, přestože výrobní štítek na bagru tvrdí opak. Nenápadná nálepka v kabině o emisní normě ale prozrazuje, že se pod kapotu dostal italský motor Fiat o objemu 3,4 l. Emise snižuje filtrem pevných částic DPF, ke kterému se strojník přes neotevíratelnou kapotáž nedostane.

Výkon motoru je 55 kW, tedy nejvyšší možný, který se ještě může vejít do výkonové kategorie 37 až 56 kW. S novými emisními limity je takový postup u výrobců už téměř pravidlem. Výkon motorů snižují na hraniční hodnoty, aby se vešli do co nejnižší emisní kategorie.        

 

Pracovní část

Mezi větvemi stromů se bagr snadno vytočí díky skromné zádi s poloměrem otáčení 1750 mm, která při otočení o 90 stupňů přesahuje přes pásy necelých 25 cm. Problém při manipulaci mezi větvemi může nastat na opačné straně stroje. „Mazání čepu na rameni je nešťastné. Hadička, která z mazničky vede je umístěná tak, že o ni škrábu větvemi a obávám se, že ji dříve či později urazím,“ ukazuje strojník. Výhodou tohoto řešení je naopak snadný přístup k mazacímu bodu. Pokud si obsluha stroje „zabalí“ rameno pod sebe, nemusí se kvůli mazání složitě natahovat nahoru.

O bezpečnost ramena a výložníku se starají zámky pracovní hydrauliky, které ale zároveň zpomalují stroj při práci. Zámek chybí pouze na lžíci. Tu strojník za další pracovní nástroje mění přes rychloupínač, ovládaný samostatným hydraulickým okruhem. Přídavný hydraulický systém je propojený s displejem uvnitř kabiny tak, aby si strojník mohl z obrazovky vybrat hydraulické nářadí, které chce používat. Podle něj se potom automaticky nastaví maximální průtok a tlak, aby byl optimalizován k využití jednotlivých nástrojů. U vysokotlakého okruhu, který se používá například u bouracího kladiva, nebo na rotaci, může strojník přizpůsobit tlak svým potřebám. U středního tlaku má ale smůlu. „Středotlak, který používám třeba na svahovou lžíci, nejde nastavit. Kolébkovým tlačítkem v kabině se pouze zpomalí reakce, ale doštelovat nejde. Je v něm málo proudu,“ ukazuje Mešejda.

Kvůli poměru ramene a výložníku se při neopatrnosti může lžíce dostat až do kabiny. Zatímco výložník je možné dostat ve dvou délkách a to 2,8 m pro delší dosah, nebo 2, 25 pro větší rypnou sílu, násada má konstantní délku 4, 3 m. „Přitom při hrabání rybníka by se kvůli dosahu delší rameno hodilo. Na druhou stranu kubíkový výkon čerpadla je úžasný, když pracuji na téměř plný plyn,“ pochvaluje si strojník. Z deseti stupňů na práci nejčastěji využívá osmý a devátý. „Desátý už je na práci s bahnem zbytečný, nižší jsou zase příliš pomalé,“ dodává.

Práci potmě umožňují halogenová světla, která jsou kromě kabiny také na obou stranách ramene. Při ukončení práce se dají naprogramovat tak, aby svítila ještě 90 sekund po vypnutí motoru.

 

Servisní přístupy

Mřížovaný kryt po levé straně bagru ukrývá odpojovač baterky a přístup k elektronice kromě hlavních pojistek, které jsou v kabině. Strojník se ze země pohodlně dostane ke dvěma baterkám, nádržce s kapalinou do ostřikovače a ke vzduchovému filtru. „Ventilátor sice nemá zpětný chod kvůli čištění, na druhou stranu ale chladič před zanesením chrání síta,“ upozorňuje Mešejda.

Na druhé straně stroje je pod krytem umístěný olejový filtr, pumpička na naftu a odkalovací nádobka. Případné nečistoty zachytí čidlo v nádobce a strojník závadu uvidí na displeji v kabině.

Motorová část je přístupná pouze shora. Dostává se k ní po dvou stupínkách a schodku, který je zároveň také zamykatelným úložným prostorem pro hadici na tankování a ovládáním čerpadla. „Ještě tu schovávám klíč od rychloupínače, protože mi chybí víc úložného prostoru,“ ukazuje strojník.

Shora je na kabině dobře vidět také anténka patřící k systému Product Link, kterou strojníci přezdívají bonzák. Na dálku totiž přes družici hlásí majiteli stroje, kde se rypadlo vyskytuje, kdy je v činnosti a kdy ne i spotřebu paliva.

 

Kabina

Přístup do jinak prostorné kabiny znepříjemňuje konzole, která částečně zahrazuje vstup a nedá se odklopit. Po jejím překonání si už ale na pohodlí stěžovat není možné. Vyhřívané odpružené sedadlo lze nastavit k dokonalosti. Sedák se dá předsadit bez vzniku mezery nebo naklopit i s opěradlem. Samozřejmá je nastavitelná výška sedadla a nastavení područek. Joysticky jde posunovat spolu se sedadlem i nezávisle na něm. Postaráno je i o teplotní komfort. Klimatizace vhání dovnitř vzduch hned osmi výdechy.

Na nepříliš velkém displeji se ukazují provozní údaje a s uživatelem může komunikovat ve 42 jazycích. Zároveň zobrazuje záběry ze zadní kamery chráněné bezpečnostním krytem. Obraz ale není plynulý, ukazuje jen sekvenci obrázků. Kamerou nepokrytá místa po pravé zadní straně doplňuje soustava zpětných zrcátek připevněných k zábradlí napravo od kabiny. „Většinou ale zrcadla nechávám sklopená. Při tankování menšího množství paliva je totiž zdlouhavé vytahovat hadici a tak liju naftu z kanystru do nádrže napřímo, čemuž by zrcátka bránila,“ vysvětluje strojník.

Levé spodní tlačítko na levém joysticku ovládá klakson, horní je nevyužité. Kolébkový přepínač obousměrně ovládá nízkotlaký okruh pro pracovní nástroje. Pravým joystickem na kolébkovém přepínači strojník řídí přídavný okruh pro vysokotlak například pro ovládání drapáku. Horní tlačítko ovládá bourací kladivo, spodním je možné snížit otáčky motoru při nečinnosti kvůli spotřebě paliva. Tento proces se sice stane automaticky při delší nečinnosti, tlačítkem na joysticku jde však tento proces urychlit.

Po pravé ruce najde strojník kromě kolečka pro nastavení otáček také několik tlačítek například na zapínání kamery, stěračů, nebo přepínání výkonu do úsporného ekorežimu pod symbolem čerpací stanice. „Úsporný režim sice šetří palivo, ale je dost zpomalený. Přepnout se dá jen při zadání hesla na displeji,“ upozorňuje Mešejda. Za nepovedené považuje tlačítko s kontrolkou, které hlídá přetížení při jeřábování. „Přetížení začne symbolizovat okamžitě po zapnutí, i když mám jen natažené rameno s prázdnou lžící,“ říká.

Směrem dozadu pokračuje ovládací pult řadou kolébkových tlačítek například pro zapínání výhřevu sedadla nebo okamžité vypnutí zvuku rádia. „Jsem zvyklý poslouchat při práci Kabáty, a to hodně hlasitě. Bohužel rychlé vypínání zvuku ještě nemám zapojené, takže když někdo přijde a začne na mě mluvit, musím se nejdřív otočit, najít, kde se ztlumuje rádio a teprve potom slyším, co mi kdo říká,“ směje se strojník.

Přední okno je zhruba ve spodní třetině přepažené rámem, který odděluje horní otevírací a spodní pevnou část. Tři páry úchytů podél okna slouží k uchycení clonící síťové roletky. „Tu jsem ale musel sundat hned na začátku. Pro vyšší postavy je totiž příliš nízko a navíc se při práci klepala a dělala hluk,“ vysvětluje muž.

Vyšším lidem ve výhledu částečně brání i horní rám předního okna. To ale více než dostatečně kompenzuje otevírací střešní okno. Z něj strojník vidí na práci ve výšce. Aby do kabiny nepadaly nečistoty, lze střešní otvor zakrýt průhledným oknem. Pokud strojníkovi vadí i sluneční paprsky dopadající na hlavu, může okno zatáhnout neprodyšnou roletou.

Za sedadlem je umístěn úložný prostor. Prohlubeň po pravé ruce počítá s odložením láhve nebo většího hrnku. V kabině nechybí ani zásuvka na napájení externích elektronických zařízení.

 

Závěr

„V zimě rypadlo čeká první servis. Jsem zvědavý, jak si mechanici poradí. Ke stroji totiž ještě není udělaný český návod. Menší problémy tak byly už s načítáním softwaru notebook,“ upozorňuje Mešejda.

Celkově je ale se strojem spokojený. Na drobnosti jako je malý displej, nebo ztížené vstupování do kabiny se zvyká rychle. Při práci na rybnících, ke které se 311F LRR hodí perfektně, by ale práci ulehčilo delší rameno a možnost lepšího přizpůsobení středotlakého okruhu potřebám strojníka.

Komentáře

Udivení... – Mašinka je to krásná to se musí nechat, nám by se na firmě taky hodila, ale nějak mi nejde do hlavy, proč používá Caterpillar jakožto největší výrobce motorů na světě, motory od jiných výrobců?

Re: Udivení... – To jsou ty nové emisní limity. Vývoj motorů, které je splňují, je finančně náročný, a tak se museli jejich výrobci domluvit mezi sebou, aby to vůbec nějak zvládli a udrželi ceny na akceptovatelné úrovni. Takže ten vyrábí tuto výkonovou kategorii, ten zase jinou a navzájem si to přeprodávají.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.