Pásové rypadlo Case CX210B dorazilo z Japonska

Když jsem koncem loňského roku brouzdal po stránkách japonských výrobců rypadel, abych se dozvěděl nejčerstvější novinky v tomto segmentu, nemohlo mi uniknout nové Sumitomo SH200-5. A protože jsou v Japonsku vždycky napřed, nezbývalo než čekat, až tento typ dorazí do Evropy v oranžových barvách značky Case.

To se stalo až letos před baumou v Mnichově, a tak vás mohu s tímto nejnovějším typem pásového rypadla hmotnostní kategorie 20 t konečně seznámit.

Case CX210B alias Sumitomo SH200-5 má se standardní výbavou hmotnost 21500 kg. Oproti předchozí CX210 hmotnost stoupla o téměř 10 %. Souvisí to s tím, že Case CX210B má silnější motor, i když mu kupodivu ubyly dva válce - Isuzu 4HK 1X je přeplňovaný, elektronicky řízený čtyřválec o objemu 5,2 l s technologií common rail a recirkulací výfukových plynů EGR. Jeho výkon 117 kW v porovnání s předešlým typem vzrostl o 11 %, přičemž je ho dosaženo při nižších otáčkách. A zatímco původní motor měl dvouventilovou techniku OHV, nový má čtyři ventily na válec a rozvod OHC. Stěny válců mají větší tloušťku, což přidává na hmotnosti a ubírá na hlučnosti. Když nastartujete, stroj se jen tak lehounce zachvěje a potom už nic necítíte a slyšíte pouze slabounké "brumlání" čtyř válců, které je sice syrovější, než u šestiválce, ale v praxi stejně čas od času pohnete joystickem, jen abyste se ujistili, že motor opravdu běží. Nádrž na naftu byla z 340 l zvětšena na 410 l.

V hydraulickém systému pracují dvě stavitelná axiální pístová čerpadla, každé z nich dokáže dodat až 211 litrů oleje za minutu. Jsou zde tři pracovní režimy - automatický, těžký a supersilný. Jejich nastavení je velmi snadné - jednoduše otáčíte ovladačem plynu a režimy se nastavují samy, protože jsou závislé na otáčkách motoru. Při nízkých až středních otáčkách pracuje stroj v automatickém režimu, což znamená, že množství vstřikovaného paliva a naklopení desek hydraulických čerpadel se přizpůsobuje aktuálnímu zatížení. Ve vyšších otáčkách přejde systém do těžkého režimu, při kterém je stále zaručena únosná spotřeba nafty, a při nejvyšších otáčkách motoru nastupuje supersilný mód, pro jehož spuštění musíte pro jistotu zmáčknout pojistné tlačítko na ovladači plynu. A když ani to nestačí, stále je zde k dispozici Power Boost pro krátkodobé posílení výkonu. Maximální rychlost pojezdu je 5,6 km/h. Čepy pracovního zařízení (kromě čepů lopaty) jsou uloženy v děrovaných mosazných pouzdrech, které prodlužují interval mazání na 1000 Mh.

Kabina u CX210B povyrostla na délku i na šířku. Před vstupem do kabin japonských rypadel mám vždy trochu obavy, abych se tam vůbec vešel, ale zde je tolik místa, až mi to připadá jako plýtvání. Jsem zvyklý si posunout sedadlo dozadu, ale tady jsem v této poloze měl problém dosáhnout na páky pojezdu. A to za sedadlem zbývalo spoustu místa využitého na šikovné odkládací schránky. Není těžké nešetřit místem, když máte dlouhou nástavbu s poloměrem otáčení 2,72 m. Pro stísněné prostory má Case v nabídce jiný stroj - CX225SR (Sumitomo SH225X-3). Gumovým balónkem pod sedadlem lze regulovat tuhost bederní opěrky. Konzole s joysticky mají mimo jiné i výškové nastavení, ale myslím si, že pro většinu uživatelů bude nejpohodlnější nejvyšší poloha. Díky úzkým sloupkům a celkovému nárůstu prosklené plochy je z kabiny opravdu solidní výhled.

Uvnitř najdeme spoustu úložných prostor a prostůrků, nechybí ani chlazená schránka na nápoje. CX210 neměl střešní okno, pouze výklopný přední díl střechy. Zato CX210B střešní okno má a možnost jeho vyklopení na plynových vzpěrách zůstává. Na dílenském zpracování jsem nenašel žádnou vadu, vše do sebe dobře zapadá a funguje hladce, což platí i pro snadné a pohodlné otevírání čelního okna. Jednoduchost obsluhy podtrhuje displej, který neobsahuje nic víc, než grafický ukazatel otáček, teploty oleje v motoru a v hydraulice a stav paliva. Když jsem se chtěl dozvědět, při jakých otáčkách se mění pracovní režimy, tento displej mi to zkrátka neukázal, konkrétní čísla mu nic neříkají. V servisním režimu se chová sdílněji, to na něm můžete naprogramovat až 10 různých hodnot nastavení přídavného hydraulického okruhu. Podsvícení displeje se mění v závislosti na intenzitě okolního světla. Další dva malé displeje "rozhozené" po kabině zobrazují čas a motohodiny.

Case CX210B je důstojným představitelem pravých japonských pásových rypadel. Navíc názorně dokládá všobecný trend zjednodušování obsluhy, který nastupuje po období sofistikovaných nastavení strojů pro zamýšlený typ prací a brouzdání nekonečnými nabídkami na displejích.

Už v roce 1590 člen rodiny Sumitomo, Riemon Soga, založil ve městě Kyoto měďárnu, a časem dospěl k technologii získávání stříbra z měděné rudy. Na konci 17. století byl rod Sumitomů největším výrobcem a vývozcem mědi v Japonsku. Koncem 19. století došlo k rozšíření podnikatelské činnosti o další obory a dnes činnost společnosti Sumitomo zahrnuje zpracování kovů, stavbu lodí, elektroniku, bankovnictví, obchod a samozřejmě výrobu stavebních strojů. V roce 1986 byl v USA vytvořen společný podnik s firmou FMC Link-Belt, který roku 1989 přešel celý pod Sumitomo. V letech 1991 až 1998 fungoval další joint-venture, tentokrát s firmou JCB pod názvem JCB-SCM. JCB však mělo potřebu oslovit americký trh, a proto spolupráci ukončilo. Pásová rypadla pocházející od Sumitoma vyrábělo JCB nadále, přičemž Sumitomo garantovalo dodávky náhradních dílů na dalších 10 let. S firmou Case se spolupráce rozběhla roku 1992, kdy se začala rýpadla Sumitomo nabízet pod značkou Case na americkém trhu. V roce 1998 je partnerství obou značek rozšířeno na velkou část zbytku světa, ve kterém je zahrnuta i Evropa.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.