Minirypadlo Komatsu PC55MR-3: Malý velký kliďas

Komatsu PC55MR-3 je největším minirypadlem Komatsu - testovaný kousek měl hmotnost 5400 kg. Má ale co nabídnout, když už je na trhu nějaký ten pátek? Padesát pětko, předveď nám svůj potenciál!

Minirypadlo Komatsu PC55MR-3 se vyrábí v rozlehlém závodě Komatsu Utility Europe umístěném na severu Itálie ve městě jménem Este. Společně s ním zde vznikají i ostatní stroje Komatsu s hmotností do 12 tun.

Minirypadlo PC55MR-3 je typickým zástupce dané kategorie se zkrácenou zádí. Pod kapotou mu bije čtyřválec v prospektu označený jako Komatsu 4D88E-6, ve skutečnosti se však jedná o Yanmar. Poskytuje výkon 29,5 kW, vnitřní prostor válců dosahuje objemu 2,19 l. Motor plní normu Stage IIIA a vzhledem k jeho nízkému výkonu zatím přechod na přísnější normu Stage IIIB nebo dokonce Stage IV nehrozí.

Základem hydraulického systému Komatsu CLSS (Closed-centre Load Sensing System, neboli uzavřený hydraulický systém typu load sensing) jsou dvě pístová čerpadla s proměnným průtokem à do 53,5 l/min. Ta napomáhají posílat olej tam, kde je právě potřeba, bez ohledu na zatížení nebo otáčky motoru, a zároveň umožnit vykonávat několik pohybů současně. Ovládací joysticky jsou hydraulické.

 

Co máme a nemáme

Když se podívám na možnosti konfigurace a příplatkovou výbavu, vidím, že stroj má uzavřenou kabinu, delší násadu, pryžové pásy, nemá klimatizaci a ani možnost nastavování průtoku přídavného okruhu z kabiny, kteréžto vymoženosti jsou k dispozici za příplatek. Na konci násady se skví zubová lžíce Nekr, jejíž šířku odhaduji na 45 cm.

Rám podvozku tvaru X je svařen z nahoře zaoblených profilů, aby se na nich nehromadily nečistoty a špína padala na zem.  Na podvozku se čtyřmi spodními rolnami mohou být kromě gumových pásů osazeny také pásy ocelové nožové či s namontovanými pryžovými segmenty.

Jako všechny novodobé stroje Komatsu, i PC55MR-3 je osazeno satelitním sledovacím systémem Komatsu Komtrax. Ten slouží pro monitoring stroje a neplatí se za něj žádný paušál. Ale je třeba mít na paměti, že to není zabezpečovací zařízení. Kdokoli může přijít, nějakou součást odlomit a celý Komtrax tak odstavit. U malých strojů, jako je PC55MR-3, ukazuje Komtrax pouze polohu, motohodiny a kdy a jak pracoval. Ovšem u větších strojů poskytuje Komtrax zhruba okolo 30 ukazatelů.

 

Kabina štědrá na prostor

Pojďme se podívat do kabiny. Posuvné dveře jde otevřít zlehka, stejně tak bezproblémové je i jejich zavření. Vstupní prostor do kabiny je ale poměrně úzký. Samotná kabina působí prostorným a vzdušným dojmem.

Vyklápění horní části čelního skla vzhůru jde také snadno. Spodní sklo má na sobě dvě držátka, za které je můžete uchopit, vysunout vzhůru, odejmout a uložit za zadní sedadlo, kde na něj čeká šikovný držák. Další neméně příhodný držák vlevo vedle opěradla je připraven pojmout láhev s pitím.

 

Pozvolna do akce

Tak a jdeme na to. Zavírám dveře, sedadlo si posunuji zcela dozadu, konzoly joysticků posuvné nejsou. Pokládám dolů vyklopenou levou konzolu s joystickem a startuji. V kabině je celkem klid. Projedu si otáčky, abych zjistil, že i ty nejvyšší jsou stále snesitelné. Nejhorší jsou střední otáčky, při těch kabina rezonuje.

Područky joysticků jsou upevněné na šroubech - mám je v nejvyšší poloze, ale lze je posunout níže. Páky pojezdu se při mém nastavení sedadla ocitnou příliš vpředu, musel bych se natahovat, a tak si raději sklopím a používám pojezdové pedály. Ty jsou příjemné, dá se s nimi pohodlně a citlivě jezdit i v mých obřích bagančatech. Přepínání rychlostí s potěšením nacházím vpravo na páce radlice. A co je ještě lepší, po přepnutí rychlostního rozsahu na zajíce se v případě zvýšeného jízdního odporu automaticky vrátí želva, a když odpor poleví, hupky dupky a zajíc je zpátky.

Stroj se ovládá nadmíru snadno, joysticky reagují naprosto přirozeně. Do jisté míry je to dáno tím, že stroj není nijak zbrklý. Vlastně je pravým opakem zbrklosti, vše funguje pozvolně, s rozvahou. Nejvíce patrné je to na otoči. Když zaberu za joystick, začíná se pomalu, pomalu otáčet. A když už se konečně točí, rychlostní rekordy netrhá.

Při kopání si stroj vede zdatně. Můžete kombinovat, jaké funkce chcete, všechno probíhá jistě a plynule. Osobně bych byl rád, kdyby vyklápěl a přiklápěl lžíci rychleji, ale síla mu neschází, naopak. Celkově se tedy Komatsu PC55MR-3 chová jako větší bagr, mezi mrštnými liliputány působí trochu ospale.

Auto idling, neboli samočinný návrat motoru do volnoběžných otáček po několika sekundách nečinnosti, je za příplatek. Chápu, že tím chtělo Komatsu zřejmě docílit příznivou základní cenu stroje, od zákazníků to však vyžaduje pečlivé studium příplatkových možností, aby jim pak něco nechybělo. Na druhou stranu musím pochválit výkonné topení, kabina byla zanedlouho vyhřátá na pokojovou teplotu.

 

Co se skrývá pod kapotou

Rozmístění komponent pod kapotáží zásadně nevybočuje ze zvyklostí minirýpadel se zkrácenou zádí. Pouze k hydraulice se dostanete až po uvolnění několika šroubů a sklopení celé kabiny směrem dopředu, což byste měli bez problémů zvládnout sami.

Zajištění kabiny ve vyklopené poloze se provádí pod malými dvířky, které najdete pod vstupními dveřmi do kabiny. Ty zároveň ukrývají přepínání přídavného okruhu kladivo/drapák. Ještě tam může být za příplatek zařízení, které jsme také neměli. A sice ventil na přepínání ovládání z ISO na SAE. Pro někoho vychytávka k nezaplacení, ale pokud to strojník zvládne, je lepší se v dnešní době přeučit na ISO.

 

Verdikt

Komatsu PC55MR-3 je přívětivým společníkem, se kterým svůj pracovní den strávíte v pohodě, bez stresu. PC55MR-3 se totiž stresovat nedokáže.

Komentáře

Komatsu PC55MR-3 – V souvislosti s článkem o Komatsu PC55MR-3 mě napadlo jedno slovo - "MRZÁK".

kubala – V souvislosti s vašimi komenty p.Kubalo,mě napadly dvě slova- KUS DEBILA !!!

Příběh opravdového znalce – Dobrý den.Pane Kubalo, jsou mrzáci na těle a mrzáci na duchu . ovšem vy máte dobrý vkus.

Pedály – Jo ty pojezdové pedály má komatsu provedené dobře.A jde na ně efektivné šlapat , není to jak u minibagrů od catru.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.