Kubota KX080-4 Eco Plus s dvoudílným výložníkem a Powertiltem: Ideál městské zástavby

KX080-4 je největším bagříkem japonského výrobce Kubota. Společně s Dannym Kolískem jsme ho vyzkoušeli v provedení s dvoudílným výložníkem, což je záležitost, která se u osmitunového pásového midirypadla vyskytuje zřídkakdy. Alespoň u nás.

KX080-4 navazuje na předchůdce KX080-3 a KX080-3α, kterými Kubota před pár lety zčeřila vody v této vzestupné kategorii. Tehdy jsem říkal něco v tom smyslu, že se jedná o nafouklé minibagry. Tyto stroje opravdu z minibagrů vycházejí, Kubota vlastně ani nemůže jinak. Díky Dannymu budeme moci zjistit, zda je to dobře nebo ne.

 

Kubota KX080-4 versus Caterpillar 308E CR

Danny totiž pracuje ve firmě Vladimír Dostál na midibagru Caterpillar 308E CR, což je stejná váhová kategorie okolo osmi tun. Caterpillar při návrhu vycházel spíše ze svých větších strojů - donedávna měly jeho osmitunky výložník umístěný vedle kabiny jako klasická rypadla. Můžeme se tak těšit na srovnání přerostlého minirypadla se zmenšeným bagrem.

Jakkoli odlišnou filozofii může Caterpillar 308E vůči Kubotě KX080-4 zastávat, jisté styčné plochy se najdou. Je to poměrně dlouhý poloměr otáčení zádě 1460 mm, který bez jednoho centimetru odpovídá 308E bez přídavného protizávaží. Podobná je nízká stavba strojů, kdy oba mají po střechu 2540, resp. 2550 mm. A korunuje to motor, který do obou strojů dodává Kubota.

Čtyřválec Kubota V3307-CR-TE4 o výkonu 47,8 kW se nevyhnul recirkulaci výfukových plynů a filtru pevných částic (DPF). Systém automatické regenerace samočinně vypaluje saze nahromaděné v DPF, když motor překročí 1800 otáček za minutu. Na displeji se přitom rozsvítí ikona vypalování. Když se kontrolka rozsvítí, nesmí se vypnout motor. Ve chvílích, kdy vypalování neprobíhá, existuje možnost vypnutí, třeba při práci v blízkosti lidí, domů, zdí.

Označení Eco Plus na kapotě stroje odkazuje na jeden ze dvou pracovních režimů. Jedná se o ten standardní, při kterém, dle proklamací výrobce, klesla spotřeba oproti předchozímu modelu o 18 % při zachování stejné produktivity. Pak je zde ještě Power mód, při kterém klesá spotřeba jen o 12 %, ale při 5% nárůstu výkonu. Pro pořádek Kubota ve svém prospektu uvádí, že porovnávaný předchozí model se nacházel v „testovacím módu Kubota“, takže skutečnou úsporu paliva pozná až strojník na stavbě.

 

Kabina

Jinak toho mezi Kubotou a Caterpillarem moc společného nenajdeme. Když vstoupíme do klimatizované kabiny, tu má Kubota evidentně menší. Zejména podélný prostor v kabině se nedá s Caterpillarem srovnat. Interiér Kuboty je zpracovaný precizně, i když se v něm člověk cítí jako v minibagru.

Černobílý displej je hodně nízko, skoro ho až překrývá joystick. „Caterpillar má pohodlnější displej a má ho i trošku výš. Ovládání má napravo, což ale není podstatné. Má ho však barevný, to je taky rozdíl. Jinak ty funkce jsou stejné,“ popisuje své postřehy Danny.

Joysticky jsou nízko, ale to už jsem psal dříve u Caterpillaru. Područky lze u Kuboty nastavit výškově pomocí šroubů. Mám je nadoraz zcela nahoře. U testovaného kousku neustále vypadával plastový kryt pojistek vedle sedadla, ale je možné, že mu k tomu někdo „pomohl“.

Pojezdové pedály má Kubota umístěny vysoko a celkem dobře se na ně šlape. Hlavně jsou v perfektním dosahu i pojezdové páky, takže se dá pojezd obsluhovat krásně i jimi, což je výborné. Pak jsou zde dva postranní pedály. Levým z nich se nastavuje vzájemná poloha dvou dílů výložníku, pravým klasicky natočení výložníku pro mimoosé rýpání.

Od pěti tun nahoru jsou všechna midirypadla Kubota vybavena dvěma přídavnými hydraulickými okruhy s proporcionálním ovládáním na joysticích. „Ta hlava mi na joystick pasuje,“ říká Danny na adresu naklápěcí hlavy Helac Powertilt PTA-08. Je na to zvyklý z větších rypadel, která mají ovládání přídavných zařízení, například naklápěcích svahovacích lžic, na joysticku.

Kubota má na každém s joysticků příjemné posuvné kolébky, kterými se olej do přídavných okruhů dávkuje velmi pohodlně. Samozřejmostí je u ní nastavení tlaku a průtoku hydraulického oleje pro různá přídavná zařízení a uložení do paměti.

Výdechy topení jsou všechny soustředěné na jednom místě vpravo vpředu okolo displeje. Vzadu je ještě jeden na straně. Pod sedadlem pak najdete páčku pro přepínání mezi venkovním přívodem vzduchu a recirkulací uvnitř kabiny.

 „Co tohle pravé sklo? Máš ho taky otevírací na obě dvě strany?“ ptám se Dannyho. „Mám velké napevno, nemám v něm žádnou příčku. Nedá se otevřít,“ popisuje Danny situaci u Caterpillaru. To je u Kuboty příjemné. Ale Caterpillar kontruje malým otevíracím oknem ve dveřích, což Kubota nemá. Vyklápění čelního skla jde u Kuboty zlehýnka. Spodní část skla lze vyndat a umístit za sedadlo, což je stejné jako u Catu.

 

Vzhůru do akce

Stroj se probouzí po otočení originálním kódovaným klíčem Kubota. Kdyby nebyl kódovaný nebo patřil k jinému stroji, spustí se alarm. Bezpečnostní systém, který je tradiční součástí základní výbavy, strojníka nově upozorní, když zapomene klíč v zapalování, a potenciální zloděje o své přítomnosti informuje blikající LED diodou.

Na rychloupínači je umístěný jeřábovací hák, a tak jsou na obou částech výložníku a násadě osazeny hydraulické zámky, které mají negativní vliv na rychlost hydrauliky. „Já myslím, že mám rychlejší. Hlavně otoč, u katroše je strašně rychlá otoč. Kubota je pomalejší,“ konstatuje Danny. Vím, o čem Danny mluví. Sám jsem si Caterpillar 308E před časem zkoušel a jeho reakce na pohyby joysticků byly více než slušné.

Kubota se chová jinak, „kubotově.“ Dělá, co chcete, ale pocit souznění si musíte vybudovat, není tam hned. Navíc máme KX080-4 s těžkým dvoudílným výložníkem a na konci ještě Powertilt, to by se i Caterpillar choval jinak.

Nic z toho Danny u svého Caterpillaru nemá: „Dvoudílný výložník je dost velká výhoda. To já takhle vůbec nesložím. Nemám ani Powertilt a lopatu zavřu úplně stejně málo. Chlapi z velkých strojů, co zkoušeli můj bagr, říkali, že když nakládáš na auto, nesmíš si dávat úplné čepice.“ Když se Powertilt sundá, lžíce se zavře víc. Ale pořád je to podobné jako u Catu.

Dvoudílný výložník nabídne větší vodorovný dosah, větší dosah při nakládání na auto, možnost kopat blíže k bagru a v neposlední řadě i lépe kopat do hloubky při prostorovém omezení zepředu a/nebo zezadu. Tedy převážně v obci.

Když strojník nepohne joystickem nebo pákou pojezdu déle jak 4 vteřiny, motor automaticky spadne do volnoběhu. Na konci násady se pod Powertiltem a mechanickým rychloupínačem skví lžíce šířky 90 cm české provenience se žlutým logem Triga. „Já mám metrovku,“ informuje mě Danny o vybavení své 308E, aby dokreslil relevantnost svého srovnávání s Kubotou.

Kubota nemá plovoucí polohu radlice. Caterpillar ano. „Plovoucí polohu radlice jsem už hodně využil,“ vysvětluje Danny. „ Ta je parádní. Na zpátečku srovnávám terén, zahlazuju po sobě stopy po pásech. Teď jsem dělal na zpátečku cestu z asfaltového recyklátu. Bez plovoucí polohy by se taky dalo, ale už to musíš hodně hlídat. Takhle si radlici jenom buchneš dolů a ona si lítá jak potřebuje.“

Úzký podvozek (o 12 cm užší než Caterpillar) s ještě užší nástavbou může čas od času přijít opravdu vhod. Pro pohodlí strojníka je zde i dvourychlostní pojezd s automatickým podřazováním.

 

Údržba

Tak se mrkneme pod kapotu. Co tomu říkáš Danny? „Je tady masivní závaží, ale motor je víc otevřený, u Caterpillaru je víc schovaný. Olejový filtr mám zboku na motoru, takže když ho vyšroubuješ, všechno teče a nejde pod něj nic dát.“ Pozoruji, že u Kuboty je pod filtrem vanička s hadičkou, která vytečený olej spolehlivě odvede dolů pod stroj, kde ho lze snadno zachytit. Kdyby se nejednalo o úplně nový stroj, domníval bych se, že si to tam dodělal nějaký zručný strojník. Líbí se mi, že to za něj udělal přímo výrobce.

K dobrému bontonu patří svedení maznic čepu spojujícího dva díly výložníku a uchycení hydraulického válce násady o něco níže, aby si méně vzrostlý strojník nemusel brát stoličku. Výborné je i elektrické tankovací čerpadlo s automatickým vypnutím při plné nádrži. Naplnění prázdné nádrže až po okraj trvá zhruba 3 minuty.

 

Závěr

Nedávno, když jsem dělal reportáž z výstavby kanalizace v Křelově, zvěčnil jsem v ní i předchůdce dnes recenzované Kuboty, model KX080-3, bez dvoudílného výložníku a naklápěcí hlavy. To jste měli slyšet, jak pánové s lopatami ve výkopu hudrovali. Že prý chtějí lomený výložník i naklápěcí hlavu. Velikost a konfigurace testované Kuboty KX080-4 je tedy (nejen pro ně) více než lákavá a ve spojení s precizním provedením stojí v čele „zabijáků traktorbagrů“.

Komentáře

Dvojdielny výložník – Hyundai, Bobcat a Doosan dokážu dodať taktiež na svoje 8-tonové bagre dvojdielne výložníky, takže s tvrdením len o Kubote a Komatsu by som bol opatrnejší páni.

Re: Dvojdielny výložník – Zdravím Vás, pane Trandžiku, a děkuji za dobrou poznámku. Vycházel jsem z údajů v nejnovějších prospektech, které v drtivé většině o dvoudílných výložnících mlčí. Zajímá mě, jak vypadá Bobcat E80/E85, Doosan DX80 R nebo Hyundai R80 CR-9 s dvoudílným výložníkem. Nemáte nějaký odkaz na fotku nebo parametry? S děleným výložníkem jsem z těchto strojů viděl snad pouze Bobcat E80, ale to bylo už před čtyřmi lety na Baumě. V parametrech se o tom člověk dnes nedočte.

Doplnění – Dobrý den. Osobně jsem viděl lámání u Bobcata.Zde na bazaru byl Zeppelin. Ono ve světě je vidět kdeco.K nám se doveze jen to jednodušší.

Re: – Dobrý den, je to tak, dvojitý výložník umí asi kde kdo, z dalších např. Terex, CAT nebo i Takeuchi ! big-smile blunk Pak dál spíš záleží na rukách, zda to vůbec většině pánům jako obsluhy stroje k něčemu je....

Re: Doplnění – Děkuji Vám pánové za rozbor, kdo umí dodat dělený výložník. Další reakce jsem obdržel e-mailem. Popravdě jsem rád, že to vzbudilo takovou pozornost, jelikož u nás se tato konfigurace opravdu moc nevidí. Původní tvrzení úvodního odstavce „což je záležitost, kterou u pásové osmituny neumí dodat každý. Vlastně jen Komatsu na svém PC88MR-8“ jsem přepsal na správnější a výstižnější „což je záležitost, která se u osmitunového pásového midirypadla vyskytuje zřídkakdy. Alespoň u nás.“

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.