Kolové rypadlo Hydrema M1400C aneb jak Weimar chytá druhý dech

Tato žhavá novinka dánského výrobce vyráběná v Německu bývalými zaměstnanci u nás dobře známého Weimaru je předzvěstí celé nové řady kolových rypadel, která bude obsahovat kromě M1400C také modely M1520C a M1700C.

Na první pohled je patrné, že Hydrema pokračuje ve své křížové výpravě za zkracováním zádí. Poloměr otáčení svršku je u tohoto 14-titunového rypadla pouhých 1570 mm. Kabina je převzata ze stávajících typů, díky novému barevnému provedení však působí zaobleněji. Uvnitř najdeme hydraulické, nikoliv elektronické, joysticky a známý ovládací panel s displejem, který nabízí 4 pracovní režimy, jež elektronicky přizpůsobí otáčky motoru nastavené práci, a 2 režimy pro různá nastavení hydraulického systému. Pokud je stroj 10 sekund v klidu, klesnou automaticky otáčky motoru na volnoběh do doby, než strojník opět pohne joystickem. S ohledem na hmotnost stroje byl použit nebývale výkonný motor - 91 kW obstarává Perkins 1104CTA, což je čtyřválec o objemu 4,4 l s turbem a mezichladičem vzduchu.

Hydraulika je typu load sensing, opravdovým trumfem je však samostatné čerpadlo pro otoč, díky kterému je otáčení svršku nezávislé na ostatních pohybech rypadla. Zcela určitě zde posloužila za vzor firma O&K, od které si Weimar začátkem 90. let dokonce vypůjčil kabinu. Pro přesnost však musím uvést, že rypadla O&K už dlouho používají navíc kromě samostatného čerpadla pro otoč také dvě čerpadla pro podkopové zařízení a pojezd, což nový stroj od Hydremy nemá.

Převodovka typu powershift (tzn. řazená při zatížení) je dvoustupňová s možností zařazení plazivé rychlosti přes redukci. Standardně je stavěná pro maximální rychlost 20 km/h, na přání je však možno obdržet provedení umožňující nejvyšší rychlost 33 km/h. Podvozek je stejně jako u stávajících typů modulární, což znamená, že se k němu dají přišroubovat patky a radlice kdykoliv dle libosti (kombinace patky + radlice společně s nejdelší násadou zvýší hmotnost stroje na 15,6 t). Patky je možno spouštět odděleně.

Hydrema M1400C se jeví jako vcelku promyšlené a výkonné kolové rypadlo "nižší střední třídy". Velkým plusem je superkrátká záď, výkonný motor a samostatné čerpadlo pro otoč. Na druhou stranu však musím přiznat, že co se týká elektroniky a kabiny, jezdí po světě kapánek lépe vybavená rypadla.

Společnost Hydrema byla založena v roce 1959 v Dánsku jako specialista na výrobu kolových nakladačů, rypadlonakladačů a malých demprů. Roku 1996 Hydrema koupila německého výrobce rýpadel, firmu Weimar. Počátky Weimaru sahají až do roku 1898, kdy byla založena firma Waggonfabrik Weimar pro výrobu železničních vagónů. V letech 1968 až 1990 vyráběl Weimar rýpadla pod značkou Fortschritt. Od roku 1996 do roku 1999 nesla rýpadla označení Hydrema Weimar, dnes pouze Hydrema.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.