Kobelco SK260NLC-9: Svižný pracant láká strojníky na stavbu

I když na to na první pohled nevypadá, dokáže pětadvacetitunové pásové rypadlo Kobelco SK260NLC-9 překvapit svižností pracovní hydrauliky.

Zúžený podvozek, který značí písmena NLC v názvu (Narrow Long Carriage) se hodí nejen pro pohodlnější přepravu, ale i pro práci v městské zástavbě. Právě ve výkopu pro tramvajovou trať ve Vratislavicích jsme mohli tento stroj vyzkoušet.

Stejně jako další rypadla této značky zaujme tento stroj na první pohled svou originální modrozelenou barvou. Ta je pro japonskou značku Kobelco typická. Poté, co se na konci roku 2012 společnost Kobelco po desetileté spolupráci rozloučila s CNH, vyrazila se svými bagry opět také do Evropy a Ameriky. Do té doby měla podle dohody s CNH práva pouze na prodej v Asii, Austrálii a Tichomoří. V Evropě se během tohoto spojenectví tyto stroje prodávaly většinou ve žluté barvě pod značkou New Holland Kobelco.

 

Přizpůsobivý pomocník

Celková šířka rypadla SK260NLC-9 je 2,990 metrů. Kobelco nabízí ale i standartní verzi LC s šířkou 3,190 metrů. Volitelná je rovněž délka násady. Možnosti jsou 3,66 metrů, 2,98 metrů a 2,5 metrů, přičemž testovaný kus má střední délku.

Stroj pohání japonský čtyřválec HINO J05E-TK o výkonu 137 kW. O něco tak pokulhává za konkurenčními stroji Caterpillar 324E se 151 kW a Komatsu PC240NLC-10 se 141 kW, ale nad Hitachi ZAXIS 250LCN naopak vede o 5 kW. Své konkurenty Kobelco bezpečně poráží při srovnání průtoku čerpadel. Se 492 l/min překonává Hitachi o celých 44 litrů.

O emise se stará filtr pevných částic. V případě potřeby, například při dlouhodobém chodu při nízkých otáčkách, kdy se filtr zanáší více, jde jeho čištění aktivovat manuálně z kabiny stroje. Jinak ale probíhá automaticky a jeho spuštění nejde oddálit ani přerušit. Doba čištění závisí na momentálním výkonu stroje. „Vypozoroval jsem, že při zahřátém motoru ve vyšším výkonu trvá proces jen pár minut a opakuje se pětkrát až šestkrát denně. Na nižší výkon je to třeba i dvacet minut,“ popisuje strojník Pavel Guman. Proces podle něj provází jemné pískání.

Při práci si strojník může vybrat ze tří pracovních režimů. ECO-mode klade důraz na nízkou spotřebu paliva a využívá se při nenáročných činnostech. Jeho opakem je H-mode pro těžbu a práci v těžkém terénu se spotřebou kolem 15 litrů na hodinu. Pro běžné práce je určený střední S mode. Mezi těmito možnostmi volí strojník na displeji.

Pracovní hydraulika Kobelca SK260-9 je příjemně ovladatelná, rychlá a svižná. O něco citlivěji a pozvolněji by mohla reagovat na pomalý pohyb joysticku, při kterém chtě nechtě zpočátku cukne. Pohyb výložníku je sladěný s násadou. O něco hůř, ale stále dobře, reaguje svahovací lopata, v našem případě dva metry široká lopata Empec. To je ale dané tím, že je těžší než původní zubová lopata s šířkou 120 cm. „O něco horší je, když se pracovní část propojí s podvozkem. Pokud chci popojíždět a u toho zvedat náklad a třeba ještě hýbat otočí, pracovní hydraulika se značně zpomalí,“ upozorňuje Guman. „Ve svahu s plnou lžící je na výkonu také znát, že motor je jen čtyřválec,“ dodává.

 

Servisní přístupy

Přístup k motoru vede po schůdcích nahoru kolem kabiny. I po odklopení dvířek ho z poloviny zakrývá kovový kryt. Další servisní přístupy jsou řešeny velkoryse. Vše potřebné je dosažitelné ze země a za kovovými kapotami je více než dostatek místa k manipulaci.

Po levé straně se nachází vzduchový filtr a nádržka s kapalinou do ostřikovačů. Kovovou přepážkou je pod samostatnými dvířky s mřížkovým větráním oddělený chladič. Gumový kobereček proti zatékání chrání dvě 12V baterie.

Z pravé strany se strojník dostane k olejovému filtru. Velkou část komory zabírá čerpadlo, ale i tak v komoře zůstává spoustu nevyužitého místa, kam by se při troše snahy a fantazie mohl vejít černý pasažér. Jinými slovy pod kapotou převážíte značnou dávku prázdného vzduchu, což ústí v poměrně velký rádius otáčení zádi. S 3 120 mm je sice Kobelco ve výkopu obratnější než Hitachi ZAXIS 250LCN s 3 140 mm, ale Caterpillaru 324E (2 947 mm) a Komatsu PC240NLC-10 (2 940 mm) konkurovat nemůže. Nabízí se také otázka, zda by prostory nešly využít jako úložný prostor například pro kufřík s nářadím. „Ten k rypadlu byl, ale skladuju ho v autě. Pod schůdky je sice zamykací skříňka, ale v ní mám čerpadlo, vazelínu a hadici na tankování,“ vysvětluje Guman.

Část mazání ramene a výložníku je svedena na bok ramene v úrovni kabiny. Strojník se k němu dostane z prostoru vedle schůdků k motoru, kde si může pohodlně stoupnout.

 

Kabina

K přístupu do kabiny i za kabinu k motorovému prostoru pomáhají stupínky na boku podvozku. I tak chce ale výstup nahoru trochu švihu. Tato zanedbatelná námaha stojí za to, protože nahoře na strojníka čeká prostorná kabina, klimatizace a pohodlné vyhřívané sedadlo. „V zimě se kolikrát těším, až si vymrzlý po cestě do práce sednu dovnitř,“ směje se Guman. Sedadlo jde zvyšovat, snižovat a posouvat dozadu i dopředu samostatně, nebo společně s ovládacími konzolemi. Polohovatelný je také sklon opěradla. Horní část předního skla se vysouvá nad hlavu strojníka, kde se zajistí. Spodní část lze zcela vyndat a připnout k bočnímu oknu. Příjemné je střešní okno, skrz nějž může řidič vidět na práci ve výšce. Nejde sice otevřít, zato se dá částečně nebo zcela zakrýt panelem vysunutým z čalounění stropu.

Výdechy klimatizace jsou pod sedadlem, za opěradlem, pod budíky a u předního skla. „Nejlepší je ten prostor. Že se člověk může pořádně protáhnout,“ libuje si strojník. Za sedadlem je úložný prostor v kastlíku, který by sice mohl být trochu vyšší, na odložení batůžku se svačinou ale stačí. V kabině nechybí ani vylisovaný držák na pití, zásuvka a rádio.

Kolébkovým tlačítkem na pravém joysticku strojník ovládá kleště či nůžky. Levé tlačítko je na hydraulické kladivo, vpravo je záložní spínač. Na levém joysticku ovládá kolébkový přepínač naklápění lopaty, spodní knoflík spouští klakson.

Pro přídavné hydraulické nářadí jsou přednastavené módy, které strojník ovládá tlačítky pod displejem. Na něm například vidí i údaje o výměně oleje, stav paliva a zřetelný obraz snímaný kamerou na zádi. „Promítání záběru kamery na displej jde vypnout. Nahradí ho logo Kobelca. Dělám to, když se do ní zrovna opírá slunce a na obrazu tak není nic vidět,“ popisuje strojník. Speciální tlačítka má stroj také pro jeřáb, rychloupínač, maximální výkon při zapadnutí stroje a odtlakování hydraulické soustavy kvůli povolování hadic při výměně pracovních nástrojů.

Údaj o motohodinách se ukazuje na budíku mezi displejem a podlahou. „Pro servisáky je to možná pohodlné, ale za strojníky bychom ho ocenili vedle displeje, abychom pro jeho odečítání nemuseli slézat na pás,“ podotýká Guman. Večer si na něho navíc musí svítit baterkou.

 

 

Závěr

Po více než tisícovce odpracovaných motohodin si Guman stroj pochvaluje. „Všechno drží jak má, nic se nepovoluje, nic nekape. Za tu dobu už by se to muselo projevit,“ míní.

Nižší výkon motoru dohání Kobelco SK260NLC-9 čerpadly s vysokým průtokem, takže práce jde strojníkovi příjemně od ruky. Ten se navíc do práce kvůli prostorné kabině a vyhřívanému sedadlu těší.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.