JCB 86C-1: Recenze

JCB 86C-1 není na trhu žádným nováčkem. Toto pásové midirypadlo kategorie 8,5 tuny se na trhu poprvé objevilo už v roce 2014. Proklepli jsme ho ale až nyní v rámci JCB Demo Days v lomu Chomutovice u Popoviček.

Výrobce JCB Compact Products Limited
Model JCB 86C-1 Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. JCB086C1PJ2576598 Výroba Velká Británie
Hmotnost 8 649 kg Rok výr. 2018
Motor Kohler KDI 2504 TCR / 22 Výroba Itálie
Objem 2,482 l Výkon 48 kW RPM 2200
ECS DDI (přímé vstřikování nafty), DOC (oxidační katalyzátor), TC (turbo), ECM (řídicí jednotka), EGR (recirkulace výfukových plynů)
PZ Mech. RU JCB 980/88833, žebrovaná lžíce JCB 980/90010 (š. 600 mm, obj. 0,174 m³), 4 zuby
Pásy Bridgestone JCB Trackmaster Plus 333/W2422 (450x81.5x78) Místo zkoušení Chomutovice, Středočeský kraj

V lomu Chomutovice u Popoviček, ve kterém se normálně těží břidličný rohovec, jsem si nejdříve musel vystát frontu tvořenou budoucími strojníky z druhého ročníku Střední školy technické Zelený pruh v Praze 4, kteří si postupně obcházeli jeden stroj za druhým.

Nová generace profesionálů

Když jsem zjistil, co jsou tito mladíci zač, napadlo mě, že se jich zeptám na jejich názor předtím, než sám usednu do kabiny. Mile mě překvapili svými znalostmi a zkušenostmi, takže jsem to hlavní měl sepsáno, aniž bych se bagru ještě vůbec dotknul. Když jsem se dostal za joysticky, tak už jen víceméně kvůli ověření tvrzení těchto sympatických hochů.

„Hydraulika je jiná,“ začíná diplomaticky jeden z nich. Po chvíli vyptávání zjišťuji, že se jim zdá pomalejší a slabší oproti podobně těžkému midirypadlu Caterpillar 308E2 CR z roku 2014, který se v rámci své praxe učí ovládat u společnosti Zeppelin (další praxi konají u Metrostavu, kde se ale věnují spíše jen servisu a opravám). Papírově by na tom přitom mělo být JCB 86C-1 o něco lépe než 308E2.

Výkon či hospodárnost

Jak to s tou hydraulikou tedy vlastně je? Ptám se Pavla Černého, známého trenéra strojníků a odborníka, jenž od konce loňského roku pracuje pro dovozce JCB Terramet. I když zde má na starosti těžkou řadu strojů, rád se mi věnuje i ohledně kompaktní řady, do které JCB 86C-1 spadá.

JCB 86C-1 má dva pracovní módy – „ECO“ pro maximální hospodárnost a „Heavy“ pro maximální výkonnost – přičemž po startu vždy padá do ECO režimu, i když jste předtím měli nastaven režim Heavy. V ECO režimu je hydraulika pomalejší a méně výkonná a málokoho napadne, že až teprve nenápadný kolébkový přepínač s neznámým symbolem na pravé straně palubní desky uvede stroj do té správné testovací formy.

Když kopete v kamenité hlíně, jakou máme v lomu Chomutovice, má JCB 86C-1 v režimu ECO skutečně problém i zavřít lžíci a musíte mu odlehčit přizvednutím ramene. Pustí totiž motor jen do 1600 ot/min. Režim Heavy, to je jiná káva, jelikož motor pod jeho taktovkou vyšplhá na 2000 ot/min, což je o celou čtvrtinu více. A na hydraulice je to cítit.

Zkoumání ECO režimu

Sám si zkouším rozdíly, přepínám z ECO na Heavy a zpátky. V režimu Heavy se už lžíce nezastavuje, její zuby se neochvějně zakusují do materiálu, byť s citelným zpomalením. Nicméně rychlost pohybů výložníku a násady zůstává i v režimu Heavy nikam nespěchající, evokuje mi třikrát těžší bagr stojící na kypě nakládající pomalu ale jistě jedno auto za druhým. Má to něco do sebe, dá se na to zvyknout, a co se mi opravdu líbí, jsou plynulé dojezdy hydrauliky.

Také zkouším v režimu Heavy otočit ovladačem plynu jen lehce za polovinu jeho rozsahu, aby mi tam při práci skočilo 1600 otáček jako v režimu ECO. Když to tak udělám, výkon hydrauliky mi připadá stejný, jako bych měl aktivovaný skutečný režim ECO. Což znamená, že kdyby ve výrobě dali k této poloze plynu zelenou šipku s označením ECO, bylo by to samé. Chápu však, že způsob, jakým je to uděláno, značně ulehčuje a zlevňuje život majitelům strojů, kteří na nich sami nepracují.

Snadný přechod z traktorbagru

Na konci násady 86C-1 najdete dvě drobnosti, které stojí za pozornost – mechanický rychloupínač, který je kompatibilní se lžícemi rypadlonakladačů JCB 3CX a 4CX, a možnost volby přepákování pro větší zavření lžíce nebo rypnou sílu.

Prostorné pracovní prostředí

Vzhledově se JCB 86C-1 mladým strojníkům ze Zeleného pruhu zamlouvá. „Vizuálně hezký, vevnitř komfort dobrej,“ chválí doslova. Kabina jim připadá prostorná a pohodlná. Sedadlo se dá nastavit podélně, jezdí společně s konzolami hydraulických joysticků i bez nich, takže si můžete upravit jejich vzdálenost od opěradla. Náš testovací kus byl osazen vyhřívaným, vzduchem odpruženým sedadlem deluxe s ovládáním obou přídavných okruhů na joysticích. Potěšilo též originální autorádio s USB vstupem a čtečkou SD karet.

Tuhá pryžová tlačítka pod malým barevným displejem slouží víceméně jen pro počáteční nastavení, při práci budete používat kolébkové přepínače umístěné v řadě po pravé straně kabiny. Ať už se jedná o aktivaci plovoucí polohy radlice, přepínání mezi nastaveními přídavné hydrauliky, již zmíněné přepínání pracovních režimů ECO / Heavy nebo světla a ostřikovače, všechno najdete právě zde. Veškeré změny provedené těmito přepínači jsou přehledně zobrazeny na displeji.

Nadměrný důraz na bezpečnost

Je zde i tlačítko pro odemčení joysticků. Po nastartování totiž nestačí sklopit páku vedle sedadla, je potřeba ještě stisknout toto tlačítko. A další tlačítko je zde pro deaktivaci funkce přetížení. To se hodí, protože s plnou lžící na dvoumetrové násadě, což je u JCB 86C-1 zlatý střed, nás funkce přetížení „vypípávala“ v poslední třetině až čtvrtině dopředného dosahu.

Další tlačítko pro odemčení joysticků považuji za přehnaný hon za bezpečností. Nicméně funkce pro přetížení má u 86C-1 smysl kvůli stabilitě.

500 hodin na jedno namazání

K provádění pravidelné údržby a kontroly je JCB 86C-1 skutečně vstřícné. Mladé strojníky nejvíce potěšila čepová pouzdra z grafitem impregnovaného bronzu, která prodlužují mazací interval podkopového ramene i radlice na 500 motohodin. „Pět set hodin bez mazání…,“ zasnili se strojníci do této představy.

Pochvalovali si též snadný přístup k výměně filtrů. JCB 86C-1 má na kapotě dva vyklápěcí panely, vzadu a na pravé straně. Ten je obzvláště rozměrný. Ukrývá hydraulický rozvaděč Bosch Rexroth RS12, hydraulickou a také palivovou nádrž. Ta je z plastu a je k rámu přichycená bezpečnostním pásem, aby ji bylo možno snadno vyjmout a vyčistit, když dojde k její kontaminaci.

A k tomu má JCB 86C-1 ještě odklopnou kabinu směrem vzad o 30°, díky čemuž nabídne přístup k hydraulickým prvkům a hadicím pod podlahou.

Závěr

Jak už jsem psal v recenzi rypadlonakladače JCB 3CX Sitemaster Eco, cílem JCB není oslňovat silami a dosahy, nýbrž celkovou vyvážeností, odolností, ekonomikou provozu a pohodlným prostředím strojníka.

V případě JCB 86C-1 toto platí beze zbytku, přičemž k tomu ještě přidává nadstandardní bezpečnostní prvky, přívětivou údržbu a sebevědomý design. Bonusem může být i motor bez filtru pevných částic. Jenom až si budete tento midibagr zkoušet, dejte si pozor, abyste měli vypnutý režim ECO.

Komentáře

... – Sedlám aktuálně obdobný stroj jen je to 100 c1 z roku 2016 a mužu říct , větší otravu sem nezažil.Při každém nastartování mimo páky vypnout bzučák a ještě odblokovat hyd. tlačítkem je fakt za trest.A u tohodle stroje by mě zajmalo jestli má problém při plném zdvihu výložníku a natočeném ramenu doprava se zrcátkem...u 100 se to konstrukčně jaksi nepovedlo.

Díky za reakci. To jsem rád, že se nad těmi bezpečnostními prvky nepozastavuju jenom já sám. Ofset jsem si projel mezi oběma krajními polohami, ale myslím, že jsem přitom neměl výložník úplně nahoře, takže s tím zrcátkem neporadím. Můžu jenom konstatovat, že po mém opuštění kabiny zůstalo na svém místě happy

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.