Dapper 5000: Červený vlastenec pro práci všeho druhu

Živý, obratný, čilý. Takový je překlad anglického slova Dapper, které si výrobci vybrali pro pojmenování českého multifunkčního kolového nakladače.

Žádné z označení není daleko od pravdy. Dapper 5000 je do práce natolik hrr, až se skoro chce říct zbrklý. Přestože je na něm ještě stále co vylaďovat, při práci se každému pokouší vyjít vstříc.

Ve státním Vojenském opravárenském podniku (VOP) před lety vyráběli malý rypadlonakladač SteRN 35 RN. Ovšem to byl VOP-026 Šternberk, nikoliv VOP025 jako v případě Dapperu. Žádná idea ani zkušenost ze Šternberka se do Nového Jičína ale nepřenesla, což je vzhledem k reputaci SteRNa jen dobře.

O design Dapperu se postaral místopředseda Asociace designérů Unie výtvarných umělců ČR Jiří Král, syn slavného automobilového designéra Václava Krále. „Hlavní požadavek byla funkčnost. Výsledek je vždy kompromis mezi jednotlivými, často protichůdnými, požadavky (technickými, estetickými i finančními). Všechno na Dapperu má své opodstatnění, žádné zbytečné barokní kudrlinky. Nesnažili jsme se odlišit za každou cenu, firemní identitu nakonec určuje také barevná kombinace,“ popisuje Král.

Dapper 5000 označuje výrobce VOP CZ jako multifunkční nakladač a nosič nářadí, který má zvládat všechny údržbové práce. Důraz klade především na multifunkčnost, takže Dapper si přes univerzální rychloupínač na zvedacím teleskopickém rameni jednoduše připne přídavná zařízení od půdního vrtáku až po sekačku na trávu nebo zimní sypač soli. My se jej vydali otestovat se zubovou lopatou.

 

Poučení z chyb

Zatím je nakladač stále mírně nedopečený, ale oproti minulému prototypu urazil pořádný kus cesty. Největší zlepšení je vidět na pracovní hydraulice. „Lopata a výložník dohromady moc nefungovaly. Když se výložník zvedal, lopata skoro nešla ovládat, a když jsem se o to pokoušel, stroj se zasekl, nebo rovnou chcípl. Teď už ale šlape jako hodinky,“ pochvaluje si Milan Vepřek ze společnosti Staves, který spolu s námi dostal díky svým dlouholetým zkušenostem se stavebními stroji od výrobce za úkol stroj otestovat

Výhrady má naopak ke kinematice stroje. „Lopata je zbytečně předsazená dopředu. Kdyby byla blíž, klidně by mohla mít větší objem a zvednout více materiálu. Rychloupínač je příliš rozměrný a složitý. Sice vypadá dobře, ale v praxi je to jen víc plechu, kde se zbytečně hromadí hlína,“ ukazuje a dodává, že osobně by volil podobnou konstrukci upínače, jako má konkurenční nakladač Avant. Pravdou ale je, že model této značky 640, který má stejný motor jako Dapper (tedy Kubota V 1505) a je o 50 kg lehčí, uzvedne 1100 kg oproti Dapperovým 1200 kg. S vnitřním poloměrem otáčení 900 mm se ale oba nakladače rovnají.

Kloubové řízení propůjčuje stroji obratnost. Pokud je ale v kloubu vytočený doleva, nejdou otevřít dveře. Zaseknou se totiž o zadní blatník. Pro otevření dveří je proto potřeba, aby byl stroj v rovině nebo vytočený na opačnou stranu. Vzhledem ke skromným rozměrům stroje to zásadní problém není, ale napoprvé toto zjištění strojníka, který se nemůže dostat z kabiny, pravděpodobně překvapí. Právě toto řešení bylo podle Krále jeden z konstrukčních kompromisů. „Dveře sahat až dolů musí. Jednak kvůli pohodlnému nastupování, jednak kvůli odstraňování nečistot,“ vysvětluje designér.

 

Snadný přístup

Zkoumám, jestli podobný problém nemůže nastat při vyklápění zadní kapoty kvůli vystouplému úchytu na státní poznávací značku a její osvětlení. Kvůli prostoru v kabině se výrobci rozhodli úchyt nezapouštět dovnitř. Tady je otevírání v pořádku, přestože rozhodují milimetry. Pod kapotou najde strojník vše potřebné. Po levé straně je před zloději ukryta palivová nádrž. Lehce přístupný je jak vzduchový filtr na dva klipsy, tak nádržka s chladicí kapalinou. Příliš prostoru zato není nad nádržkou pro tekutinu do ostřikovače, takže bez nálevky může část kapaliny skončit v motorovém prostoru. Baterii chrání tepelná a antivibrační izolace a horní kovový kryt. Celá zadní laminátová kapota se při odklápění mírně pohybuje i do stran a působí trochu vychozeným dojmem.

 

Kabina

O to lepší mám ale dojem z robustní plechové kabiny, která splňuje parametry ROPS a FOPS. Uvnitř mě překvapí velkým prostorem. Díky nízko posazenému sedadlu nemají ani rozměrní strojníci problém s prostorem pro kolena pod volantem. Sedadlo je odpružené, vyhřívané a může se pohybovat dozadu a dopředu. Nízká opěrka zad nepohodlně pouze vypadá. Při jízdě podpírá bedra a strojník se nemusí zbytečně hrbit.

Klasickou dvojici režimů želva x zajíc nahrazuje u Dapperu přepínání práce x jízda. I v pozici práce je ale stroj například pro nabírání zeminy možná až zbytečně rychlý, takže s plnou lopatou couvám trhavými pohyby. Pojezd se ovládá poměrně úzkými pedály, na které si ale rychle zvykám. Horší je to s výhledem. Přes joystick nevidím na digitální displej, na kterém jinak výrazně září na černém pozadí informace mimo jiné o rychlosti, spotřebě a odpracovaném čase. Přes na pravé straně vyvýšenou palubní desku zase nedohlédnu na lopatu při nabírání. V tomto případě se ale nejedná o designový výstřelek. Výrobce potřeboval využít i prostor pod palubní deskou do posledního centimetru pro hydrauliku a chladič. Samotný multifunkční joystick je kromě tří tlačítek opatřený rolovacím kolečkem, kterým zasouvá a vysouvá teleskopický výložník. Žlutá boční tlačítka obousměrně ovládají volitelný zadní či přední přídavný okruh. Spodní červené tlačítko ovládá závěrku náhonu kol, která pomáhá strojníkovi, když jedním kolem zapadne a nemůže vyjet. Dokud ho drží, hydraulika se přerozděluje rovnoměrně a všechna kola zabírají stejně. 

Přestože je podvečer a ochlazuje se, po chvíli začíná být v kabině dusno. Začínám litovat, že Dapper nemá otevírací okno. „Otázkou je, jestli je pro tento typ stroje vůbec potřeba uzavřená kabina,“ polemizuje Vepřek. Strojníci, kteří touží po větší dýchatelnosti, mohou sáhnout po typu Dapper 5005. Ten na rozdíl od testované 5009 otevřenou kabinu má, tak jak ji známe od konkurenční značky kolových nakladačů Multione. Kdo ale Dapper nejčastěji používá se sněhovou frézou nebo zametačem sněhu místo lopaty, kromě uzavřené kabiny u 5009 ocení také topení se dvěma výdechy pod nohama.

 

Závěr

Jestli je pro vás nejlepším autem škodovka, jedinou možnou zbraní čezeta a nejoblíbenějším jídlem vepřo knedlo zelo, nesmí Dapper 5000 ve vaší garáži chybět. Je to stroj pro všechny srdcaře, kteří v rámci podpory českých výrobků dokážou nějakou tu chybku, jako je špatný výhled nebo trhavé pohyby při práci, přehlédnout. A pokud ne, výrobce už připravuje modely Dapperu 7000 a 3000, které problémy svého předchůdce vyřeší.

Komentáře

Dapper – Kdyby se pan Vepřek pořádně podíval na upínací desku, zjistil by že je stejná jako má Avant. <br />
Zároveň má v článku chybu, nejspíš chtěl říci že v režimů jízda je Dapper příliš rychlý. (to také má být) v režimu práce je naopak pomalý a dá se sním jemně rozjíždět.

Dapper – Adam Šimíček&gt; Dobrý den. Děkuji za komentář. Máte pravdu, že deska Dapperu má stejné rozměry a je kompatibilní s pracovními nástroji, které používá Avant. Rozdíl je však v samotném systému, například přístup k čepům je u Avantu jednodušší a za lopatou se neudrží tolik svinčíku. A co se rychlosti režimu &quot;práce&quot; týče, je to můj osobní názor ze zkoušky tohoto stroje.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.