Caterpillar 432F: Raketa ve službách ekologie

Je to tři roky, kdy Caterpillar představil traktorbagr 432F. Od loňské zimy je možné v Praze a jejím okolí potkat stejný a přesto nový model. Stroj, tentokrát nově s filtrem pevných částic, si pořídila firma MV přeprava Martina Vaněčka díky evropské dotaci na zpracování bioodpadu. S drapákem na dřevo Penz Crane, lopatou s přidržovačem Kame a pařezovou frézou Laski F700 se totiž z téměř devítitunového stavebního stroje stal pomocník na svoz a likvidaci bioodpadů.

Stejně jako předchůdce Caterpillar 432F pohání vlastní motor C4.4 ACERT . Zatímco celkový výkon zůstal shodný, tedy na 74,5 kW, čistý výkon o 1 kW klesl. Pro ty, kdo od rypadlonakladače požadují víc, je v nabídce volitelný motor o výkonu 82 kW. Filtr pevných částic se u traktorbagru postaral o dodržení emisních limitů Stage III B. Filtr je umístěný pod kabinou, odkud vede výfuk, který se táhne nahoru podél pravého předního sloupku kabiny. Spotřeba paliva prý navíc klesla o 5 %. Nádrž o objemu 160 litrů má zaručit možnost dlouhých pracovních cyklů. Aby ušetřil palivo, přechází motor po krátké nečinnosti do volnoběžných otáček. Snížit otáčky může ale strojník kdykoli, pomocí stisku tlačítka v kabině. Tím samým tlačítkem vrátí motor do původních otáček.

Jízdu usnadňuje jednak zamykání diferenciálu zadní nápravy, jednak účinný posilovač brzd. Manuální pětistupňovou převodovku může strojník volitelně vyměnit za automatickou. Po silnici se traktorbagr dokáže pohybovat rychlostí až 40 km/h. Pátý převodový stupeň už se ale podle pana Vaněčka nemile projeví na spotřebě.

Vícekotoučový kevlarový brzdový systém zadní nápravy se koupe v olejové lázni. Řidič má k dispozici dva brzdové pedály, aby mohl v případě potřeby brzdit odděleně.

 

Práce k oboustranné spokojenosti

Že se lopata nakladače při spouštění sama dorovnává do pozice na další nabrání materiálu, asi žádnému strojníkovi dech nevyrazí. Ti v našich končinách většinou zvládají ovládat výložník i lopatu najednou. Většinu ale potěší dobrý výhled na lopatu díky svažující se kapotě a prohnutému sklu. Elektronické ovládání výložníku je plynulé. Pan Pařízek do lopaty s přidržovačem Kame - VM nabírá klestí a právě díky přidržovači ho bez zbytečného rozsypávání po cestě odváží na hromadu. Stejně tak se přidržovač hodí i na práci s dalším typem odpadů, jako je komunální odpad nebo hnůj. Lopata má odnímatelné bočnice z materiálu Hardox 450 a hydromotory přidržovače proti poškození chrání pojišťovací ventily.

Rypadlonakladač v maximální výšce uzvedne 3817 kg, což je sice víc, než u bývalé modelové řady, ale nad konkurenční značkou JCB by v duelu nevyhrál. O 300 kg lehčí rypadlonakladač JCB - 4CX ECO se v maximální výšce může pochlubit nosností 4378 kg. Výška vyklápění čepu je u Caterpillaru naopak o něco vyšší. S 2796 mm poráží JCB o 106 mm.

Výložník má tvar banánu. Standardní násadu jde volitelně vyměnit za dva typy teleskopické násady, která dokáže hloubkový dosah z 4278 mm protáhnout až na 5 643 mm. JCB je pro srovnání na 5880 mm. Konstrukce teleskopického výložníku má posuvnou vnitřní část a otěrové desky se tak zbytečně neznečišťují. Upravovat jejich polohu jde pomocí seřizovacích šroubů, takže není nutné teleskopickou násadu demontovat. Oproti předchozímu typu má stroj navíc zámek hydrauliky pro jeřábování. Zatímco starší Caterpillar 432F měl hydraulický rychloupínač jako nadstandardní vybavení, u nového je samozřejmostí.

Testovaný stroj byl na násadě osazen drapákem na dřevo Penz Crane. Přídavná zařízení nedávno firma pana Vaněčka rozšířila také o frézu Laski F700 určenou k odstraňování nadzemní i podzemní části pařezů, takže stroj ještě prohloubil své zaměření na nakládání s bioodpadem.

Strojník Milan Pařízek se pochlubil celkem přesným nabíráním dřeva a klestí do drapáku. Problém ale nastal ve chvíli, kdy se jeden z nožů drapáku zamotal do jedné z hadic hydraulického vedení. Násada musela na zem, aby se v hadici uvolnil tlak a „zamotanec“ se podařilo rozpojit.

Podobný problém může nastat i dalším uživatelům, pokud si nedají pozor. Uchycení vedení hydrauliky totiž sice na násadě rypadla je, počítá ale jen s jednou délkou hadic. Ta se ale u různých přídavných zařízení může lišit. U některých přídavných zařízení se navíc může přidat točivý pohyb a je zaděláno na problém v podobě poškození hadice.

 

K motoru shora

Motorový prostor se nachází před kabinou, přičemž kapota se vyklápí směrem od čelního skla a v podstatě blokuje přístup zepředu dál do stroje. Například mřížka vzduchového filtru je ale ze země dosažitelná. K motorovému prostoru se proto musí shora a troše balancování se člověk nevyhne ani přes pomocný stupínek na levém předním blatníku.

Nádržka na doplňování kapaliny do ostřikovače je hned za čelním sklem, nádržka na chladící kapalinu na opačné straně prostoru. Všechny filtry jsou umístěny svisle, aby se při manipulaci s nimi nerozlévala plnidla. Sympatický je ukazatel množství hydraulického oleje, na který strojník vidí z kabiny.

Pokud se v elektronice, nebo jinde v chodu stroje vyskytne chyba, řídící jednotka to strojníkovi okamžitě ohlásí na LCD displeji v kabině.

Pod pravým schůdkem je kovový zamykatelný prostor na nářadí a další nezbytnosti. Pracovní plochu z obou stran osvětlují čtyři přední a čtyři zadní světlomety, takže strojník při práci není omezený denní dobou.

 

Prostor na rozdávání

Při popisování kabiny mi slovo prostorná připadá nedostatečné. Může za to zakřivené sklo, které mimo dostatek místa poskytuje také lepší výhled. Nejenom že se dovnitř pohodlně vejdeme já i strojník. Kdyby si další dva dělníci přinesli rybářské stoličky, dal by se v rypadlonakladači uspořádat menší čajový dýchánek.

Při otáčení sedadla mezi směry pro obsluhování rypadla a nakladače se strojník i se sedadlem vysune zpoza joysticků a při otáčení už nohama nikde nezadrhává. Schéma ovládání z rypadla na nakladač při tom změní stiskem jednoho tlačítka.

Vzduchem odpružené pohodlné sedadlo se přizpůsobuje jeho požadavkům. Může nastavovat náklon i předsazovat sedák. Otázkou je, jestli by při tak prostorné kabině nebylo dobré zvážit i lůžkovou úpravu, aby si strojník mohl po obědě dopřát dvacet pro jednou vleže.

Pravé okno vedle řidiče je otevírací, stejně jako okno ve dveřích. Odklopitelné je i jednodílné zadní okno. Samozřejmostí je nastavitelný sloupek volantu a ovládací konzole polohovatelné do dvou pozic.

Vzduch do kabiny proudí přes vzduchový filtr u pravého zadního blatníku. Sání je schválně umístěno ve výšce, aby zbytečně nezachytávalo prach. Volitelná klimatizace si poradí jak s vyššími teplotami, tak s namrzlými nebo zamlženými okny.

 

Jediná námitka

Podle slov strojníka Pařízka je Caterpillar 432F s DPF raketa, která své klady předvádí jak při nakládání, tak na silnici. Kromě toho se raketě přibližuje i co do pohodlí a elektronizace. I přesto se ale nesmí zapomínat na to, že rypadlonakladač vznikl jako víceúčelový stroj, ať už na stavbu, do zemědělství, nebo na nakládání s bioodpadem, jak je tomu u pana Vaněčka.

Měl by proto počítat s variabilitou přídavných zařízení a tomu také uzpůsobit uchycování hydraulických hadic, aby nedocházelo k jejich zbytečnému zamotávání a poškozování. Se stávajícím umístění ok z obou stran pákoví se zdá, že výrobce počítá především s vlastním přídavným zařízením. Méně už si ale uvědomuje, že délka i úhel vedení hadic se může lišit. Pomoci by mohl další pár ok umístěných po boku vnější části násady, přičemž strojník by si mohl vybrat ten pár, který lépe vyhovuje danému přídavnému zařízení, nebo u dlouhých hadic oba páry ok nakombinovat.

Tato výtka ovšem nemíří jen za Caterpillarem, ale i za dalšími výrobci stavebních strojů a přídavných zařízení. Ne každý majitel stroje totiž sáhne po přídavném zařízení přímo od výrobce. Důvodem může být cena, nedostatečná nabídka nebo fakt, že majitel už před koupí stroje přídavné zařízení vlastnil nebo ho střídá mezi stroji různých značek. Pokud má být na prvním místě stále zákazník, stála by za zvážení dohoda mezi výrobci o sjednocení způsobu uchycování pracovních nástrojů, aby měli výrobci přídavných zařízení z čeho vycházet. 

Komentáře

KAMe VM lopata – Lopata s přidržovačem nemá chybu. Stejnou jsem používal při navážení pneumatik k drticí lince.

S tím je radost pracovat.

Nostnost – Dobrý den, nechci znevažovat práci autora, článek je napsán hezky a smysluplně, jen mi přijde divný porovnávat nosnost TBG s malými koly, který má nosnost omezenou nosností pneumatiky R18 s pneumatikou 4 CX s velkýma kolama, které unesou více, když už tak bych srovnával 3CX - 432F a 4CX s 444F případně aby mělo CX šanci tak s 434F, ale i tak se obávám, že s 4699kg je pořád více než silák 4CX, inu srovnávat litrově kufr auta u hatchbacku a combi se také nedá happy

Porovnání – 3CX - 3229kg<br />
432F - 3817kg<br />
4CX - 4378kg<br />
434F - 4699kg<br />
<br />

Re: porovnání – Jan Křesťan&gt; Díky za koment. Pro porovnávání jsem vybírala podle oblíbenosti značek a nejbližší váhy a výkonu. Doplnění od Vás se ale každopádně hodí a určitě ho využijou i další čtenáři, takže moc díky za něj!

Re: KAMe VM lopata – Juch&gt; Dobrý, ani pneumatika na zmar! big-smile

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.