Autorádia VDO na 24 V pro stavební stroje: dobrá investice nebo vyhozené peníze?

Společnost VDO začala počátkem roku nabízet autorádia na 24 V určená speciálně pro stavební či zemědělské stroje. Hned na úvod však musím upozornit, že menší stroje, jako smykem řízené nakladače, rypadlonakladače nebo manipulátory, mají většinou elektrickou soustavu na 12 V.

V úvahu tedy připadají větší stroje, tzn. všechny klasické bagry, nakladače, buldozery, grejdry apod. Teď si však možná kladete otázku: copak doposud u těchto drahých strojů nebylo k dispozici prosté autorádio?

Samozřejmě, že bylo. Jednalo se o klasická autorádia na 12 V, před kterými byl připojen měnič napětí 24/12 V. Pokud strojník dostal stroj bez rádia, dalo se tam obyčejné autorádio dodělat dokoupením zmiňovaného měniče. A zde je kámen úrazu. Pro zapojení autorádia bohatě dostačuje měnič s pojistkou 5 A za zhruba tisíc korun. Ale co se stane, když se najednou v kabině objeví oblíbených 12 V? Začnete je využívat i pro nabíjení mobilu, provoz přídavného větráku, chladničky... a na to již 5 A zdaleka nestačí. Je tedy více než rozumné jít rovnou do měniče s pojistkou 10 A za takřka dvojnásobnou cenu.

Mezi námi skrblíky - na co měnič, když 24 V stejně dodávají dva akumulátory 12 V zapojené do série? Stačí natáhnout dráty pouze od jedné baterky... No, nebyli bychom první. Kromě požárů tak ale dochází hlavně k tomu, že se jeden akumulátor vybíjí rychleji než druhý, alternátor ho nestačí dobíjet a do roka je potřeba tento akumulátor vyměnit. A aby nebyly oba akumulátory vybité různě, je většinou potřeba vyměnit oba dva. A to už výrazně překročí rozpočet na jeden měnič...

Pokud tedy chceme skutečně za měnič ušetřit, je jediným řešením právě rádio na 24 V. Obsahují však tato rádia všechny funkce, na které jsme zvyklí z běžných autorádií? A nejsou tak drahá, že bychom za jejich cenu mohli mít autorádio na 12 V i s měničem?

Rádia VDO CD 423 / 24 V s CD mechanikou, CR 223 / 24 V na kazety a TR 124 / 24 V bez mechaniky nabízejí předdefinovaný ekvalizér jazz-vocal-pop-classic-rock-flat-loud plus basy a výšky, které mohou být nastaveny i ručně. Navíc obsahují 30 předvoleb (3 x 5 FM + 2 x 5 AM + 1 x 5 LW) pro uložení oblíbených stanic a bezpečnostní kód pro mírné ochlazení zájmu nenechavců. Všechna rádia jsou vybavena rozhlasovým informačním systémem RDS, který umožňuje příjem dopravních hlášení a názvů stanic, stejně jako automatické přeladění na silnější alternativní frekvenci, na které vysílá daná stanice. Maximální výkon všech přístrojů je 20 W, což není mnoho, ale vzhledem ke kvalitě a velikosti obyčejně používaných reproduktorů a požadavkům na akumulátory zvláště při zimních startech je to více než optimální hodnota. Vzhledem k rozmanitějším možnostem polohy autorádia v kabině stavebního stroje oproti klasickému automobilu musí být display dobře čitelný ze všech úhlů.

Ceny ukazuje následující tabulka:

VDO Basic Line 24 V CD 423 / 24 V CR 223 / 24 V TR 124 / 24 V
RDS tuner ano ano ano
Kazetový přehrávač - ano -
CD přehrávač ano - -
Cena v Kč bez DPH 5 034,- 3 353,- 2 680,-

Vzhledem k cenovým relacím, výbavě autorádií a výše uvedeným argumentům se rozhodně nejedná o špatnou investici. A že už si rádio z bagru nebudete moci přehodit do auta? Kdopak by se s tím dnes lopotil?

Komentáře

Rádio – Pitomá otázka, ale když si koupím například autorádio Blaupunkt 4 x 45W http://www.alza.cz/blaupunkt-helsinki-220-bt-d343022.htm a použil reproduktory stávající od výrobce v bobku CAT 279C (předepokládané napětí 12V) nebude to dělat "bordel"? Děkuji za reakci.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.