Ahlmann AS 900 definuje otočné nakladače pro další roky

První výrobce nakladačů s otočným výložníkem, německý Ahlmann, představil novou generaci těchto strojů. Podíval jsem se blíže na typ AS 900 o hmotnosti 6640 kg s objemem základní lopaty 0,9 m³. Zkoušený stroj byl vybaven praktickou čelisťovou nakládací lopatou (4v1) o objemu 0,85 m³.

Když si odmyslíme větší stroje HON 200 Z a Novotný B-2000-O domácí produkce, zjistíme, že veškerá možná konkurence se soustředí okolo Ahlmanna v Německu. Ať už je to ale Atlas, Paus nebo Terex, všechno jsou to nakladače s kloubovým řízením, kdy jejich nosnost při zatočení v kombinaci s otočeným výložníkem klesá.

Ahlmann má pevný rám s řízením všech kol, nosnost zůstává při zatočení stejná, jako když jsou kola rovně.  Je to drahé, komplikované, v případě poruchy náročné na opravy, ale při práci plní toto řešení svůj účel na jedničku. Když jsem se zmínil o ceně, výrobce se za ni nestydí a mimo technických fines ji obhajuje faktem, že 100 % všech součástek pochází ze zemí Evropské unie.

Ve srovnání s předchozí generací přináší Ahlmann AS 900 především těchto pět novinek - monovýložník, přídavný hydraulický válec Booster, novou kabinu, chladicí modul umístěný uprostřed a nový motor.  A ano, abych nezapomněl na to často nejdůležitější, z původního tradičního krabicovitého tvaru se vyklubal stroj s velmi moderním, osobitým, a přitom funkčním designem.

Nový jednoramenný výložník poskytuje díky své malé šířce větší rádius mezi koly v okamžicích, kdy se nachází v nižších polohách.  Zároveň zabezpečuje pěkný výhled na přídavné zařízení. V místě svého zalomení je vyroben z odlitku, což působí masivním dojmem. Případná výměna hadic uvnitř monovýložníku je sice komplikovanější, ale zase jsou zde hadice dobře chráněné vůči poškození. Tvarovému řešení bych vytknul snad jen to, že po zvednutí výložníku se otočný kozlík jeví jako nádoba, do které když napadá hlína, kamení a jiné nečistoty, budou se z něj okolo zde přítomných hydraulických prvků dostávat poměrně nesnadno.  Ze strojů dosavadní generace se podobná špína odstraňovala snadněji, neboť směrem dopředu nebránil vymetení límec.

Booster je dalším zajímavým prvkem nových strojů. Jedná se o třetí válec situovaný mezi dvěma zdvihovými válci výložníku s pístní tyčí směřující na opačnou stranu. Při zvedání výložníku a současném vyklápění nebo vyrovnávání lopaty přebytečný hydraulický olej z válce lopaty proudí do válce systému Booster, který pomáhá výložníku se zvedáním.  Výložník je totiž díky svému robustnímu provedení poměrně těžký a pro svižnější zvedání je potřeba šlápnout na plyn. Válec Booster také zajišťuje vyrovnávání dna lopaty, a to jak nahoru, tak i dolů. Vyrovnávání lze vypnout, což je dobré například pro práci s jeřábovacím hákem.

Otáčení výložníku je provedeno zcela tradičně – dvěma hydraulickými válci spojenými řetězem. Řetěz je uložen v olejové lázni, nevyžaduje zvláštní údržbu a je neustále napínán hydraulickými válci, takže při otáčení nevznikají vůle. Dalším, pro Ahlmanna tradičním řešením, je protizávaží umístěné přímo na kozlíku nakladače. U AS 900 je složené ze tří kusů a napomáhá stabilitě při otočení výložníku do strany. Potěšující je, že hydraulický rychloupínač Coupfix se dodává v rámci standardní výbavy.

Chování nakládacího zařízení je velmi přívětivé, jeho konstrukce si uchovává robustní dojem i pod zatížením. Pokud nevyužijete otoč, ani si neuvědomíte, že nesedíte v klasickém nakladači - kvůli otoči se žádných kompromisů v ovládání obávat nemusíte.

Nová moderní, a dlužno dodat, že nadmíru povedená kabina nabízí dobrý výhled. Joystick pro ovládání nakládacího zařízení je multifunkční – přepíná se na něm směr jízdy, řadí jeden ze dvou rychlostních rozsahů a mikropojezd. Zároveň slouží i pro ovládání přídavného okruhu.  Otoč se ovládá kolébkovým pedálem na podlaze vlevo.

Příjemně tuhé, vzduchem odpružené sedadlo poskytuje široké možnosti svého nastavení, včetně samostatného ustavení délky a sklonu sedáku. Sloupek volantu nabízí nejen nastavení svého sklonu, ale i výšky volantu.

Vlevo od sedadla se ukrývá objemný odkládací prostor. Ten je skutečně praktický, jen jeho víko by mohlo být vyrobeno z kvalitnějšího materiálu. Vstupy do kabiny se nacházejí po obou stranách. Vstupní otvor vpravo je ale dosti omezený, jeho hlavní funkcí je přístup k pojistkové skříni umístěné pod joystickem. Přístup k ní je zvenku právě po otevření pravých dveří.

Řízení všech kol nabízí tři běžné módy – jen zadní kola (pro jízdu po silnici), všechna kola a krabí chod. Přepínat lze při jakékoliv poloze kol, systém disponuje automatickým srovnáváním kol.  Válce aretace zadní nápravy samočinně reagují při otočení výložníku – kam se výložník otočí, na té straně hydraulický válec nápravu zablokuje, aby stroj zůstal stabilní.

Maximální rychlost může být 20, 30 nebo 40 km/h. Testovaný kus byl toho nejrychlejšího provedení - pro ČR se pravděpodobně bude jednat o standard. Stroj s mikropojezdem je možno objednat za příplatek.

Co se týká chlazení, přešel Ahlmann AS 900 na stále populárnější řešení - chladicí modul umístěný uprostřed stroje. Výhodou je nasávání čistého vzduchu svrchu a možnost posunutí motoru vzad, kde tvoří přirozené protizávaží. Ve spojení s hydraulicky poháněným ventilátorem se jedná o moderní řešení odpovídající dnešní době.

Vzadu pracuje přeplňovaný čtyřválec Cummins B3.3T o výkonu 55 kW nebo, v případě testovaného stroje, 63 kW díky přeplňování turbodmychadlem. Je umístěn příčně v pravé polovině stroje, levou část zabírá sestava čerpadel. V pracovním okruhu fungují zubová čerpadla, pro pohyb otoče slouží čerpadlo samostatné. Motor je pečlivě odhlučněný, zvenku je při volnoběhu slyšet téměř neznatelně, v kabině si užijete klidu i při vyšších otáčkách. Výfuk je veden spodem.

Servisní přístup je díky rozměrné kapotě a rozumnému rozmístění komponent slušný, jen akumulátor je utopený za motorem.  Pro přístup k němu je nutno odšroubovat pravý zadní blatník. Pozitivně hodnotím svedení hůře dostupných mazacích míst na centrální mazací porty.

AS 900 je členem početné rodiny otočných nakladačů Ahlmann. Patří sem také AS 50 (4,2 t, 0,5 m³), AS 700 (5,98 t, 0,7 m³), AS 150e (10,9 t, 1,5 m³), AS 210e (15 t, 2,1 m³) a AS 90tele (7,2 t, 0,9 m³), který kombinuje otoč s teleskopickým výložníkem. Do nové generace jsou zatím převtěleny pouze AS 700 a AS 900, na zbylé velikosti modernizace teprve čeká.

Kolové nakladače s otočným výložníkem nacházejí široké uplatnění na stavbách, při úpravách terénu a údržbě komunikací, v průmyslu nebo při recyklacích. Nesmíme zapomínat ani na zemědělství, kde jsou díky starým „honům“ na tyto stroje prostě zvyklí. Jejich rozmanité využití podtrhuje pestrá škála přídavných zařízení.

Když pominu zařízení známá z běžných nakladačů, co byste řekli třeba takovému výložníku s drapákem, který z otočného nakladače vytvoří „drapákový rypadlonakladač“? A neopomeňme ani záď stroje, kam lze osadit tažné zařízení s nastavitelnou výškou nebo rozmetač soli, což je působivé především v kombinaci se sněhovou radlicí umístěnou vpředu.

Výrobní závod Ahlmannu se nachází v Büdelsdorfu na samotném severu Německa, kde zaměstnává zhruba 200 lidí. Z prostých začátků v roce 1952, kdy byl v nabídce jediný model prvního otočného nakladače vůbec s názvem All-round s lopatou 0,5 m³ se výrobce v roce 1979 dopracoval také k produkci klasických čelních nakladačů, aby mohl roku 1999 uspořádat veselou oslavu u příležitosti 20000. vyrobeného stroje. O čtyři roky dříve je firma koupena francouzským Manitou a v dubnu 2002 většinový podíl od Manitou získává Mecalac, čímž vzniká skupina Mecalac Ahlmann Group. V roce 2007 byla představena řada nakladačů označená jako AX, jež položila základy též nové generaci otočných nakladačů Ahlmann AS 700 a AS 900.

Komentáře

Dotaz ke stroji – Tento stroj se vyrábí i ve variantě pro léváky, že je joystick umístěn na levé straně?? Soudím tak podle fotek s vidlemi a zametacím zařízením. Jiný důvod nebo význam v tom nějak nevidím. Prosím o objasnění.

Nové nakladače AHLMANN – Zdravím,<br />
<br />
druhý joystick je pro ovládání přídavného okruhu.<br />
<br />
Ovládání přídavného okruhu lze totiž volit ze dvou variant – jeden multifunkční joystick (napravo) nebo druhý joystick nalevo. Záleží na přání zákazníka. Varianta s jedním joystickem je více obvyklá, ale najdou se zákazníci, kterým vyhovuje mít dva joysticky.<br />

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.