NEDO podzimní akce Acceptor M
reklama
reklama

Pásové rypadlo JCB 220X: První foto

První vlaštovka z pásových rypadel JCB nové generace X.

Komentáře

Další informace budou následovat – Naše redaktorka Anna Fajkusová se dnes vrátila z představení nové řady X, které proběhlo ve výrobním závodě JCB v Anglii. Můžete se tedy začít těšit na bližší informace přímo ze zdroje.

Společnost JCB v březnu představila nový model pásového rypadla série X. Novináři, včetně zastoupení portálu Bagry.cz, tak měli v lomu nedaleko britského Manchesteru možnost vidět novinku poprvé v akci.

JCB se v prvé řadě zaměřilo na dvacetitunová rypadla, na jejich odolnost a efektivitu při práci. Jejich výrobě předcházel rozsáhlý průzkum trhu. Pracovníci JCB srovnávali všechny stroje dané kategorie od předních výrobců na trhu a shromáždili více než tisíc požadavků, co lidé od rypadla požadují, od strojníků z celého světa. Tým vývojářů strávil celé čtyři roky tím, že vypilovával všechny detaily tak, aby vznikly stroje co nejjednodušší na ovládání i na údržbu. Během této doby společnost JCB intenzivně testovala celý stroj, i jeho jednotlivé komponenty. Před vypuštěním rypadel do světa bylo provedeno obrovské množství testů. Každé dveře, každý poklop byly otevřeny a zabouchnuty více než 10 000krát aby se potvrdilo, že jsou opravdu dostatečně odolné. Kvůli ověření stability elektroniky a výdrži dalších dílů byla také rypadla testována na otřesy, podobně, jako se testují nové automobily.

Podle ředitele oddělení pro vývoj Tima Burnhopa se díky modelu 220X celá společnost posunula na vyšší úroveň, co se vývoje a montáže strojů týká. JCB se snažilo maximálně vyjít vstříc zákazníkům, což se podle něj povedlo. „Chtěli jsme maximalizovat životnost a spolehlivost našich strojů, takže jsme se snažili vzít do ruky každý detail, prozkoumat ho a vymyslet, jak by se dal vylepšit. Důležité bylo zaměřit se jak na strojníky, tak na servisní mechaniky. Snažili jsme se jim co nejvíce ulehčit práci. Tím totiž můžeme eliminovat odstávky, což znamená větší zisk pro zákazníky. Věříme, že 220X je začátkem nové generace JCB rypadel, které si získají spokojené zákazníky po celém světě,“ uvedl Burnhope.

Kabina prošla významnou inovací, výsledná podoba bude využitá v celé X sérii. Prostor se zvětšil na délku o 100 mm a na šířku na rovný metr, což celkový prostor zvyšuje o 15 % ve srovnání se staršími stroji. Dále se chlubí bezpečnostním rámem ROPS a po celém obvodu má ploché zasklení. „Na co jsme obzvláště pyšní, je neuvěřitelně nízká hladina hluku, který do kabiny proniká. Podařilo se nám ho snížit na 68 dB z původních 73 dB,“ dodává Burnhope.

Mezi zmiňované detaily, které mají vycházet strojníkům vstříc, patří například přesunutí motoru stěrače do levého spodního rohu čelního skla, kde nejméně brání ve výhledu. „Vykousnutím schůdků na zadní plošinu se také rozšířil výhled z kabiny. Stačilo odstranit část materiálu,“ ukazuje jeden z pracovníku JCB.

Výrobu sedadel společnost JCB svěřila německému výrobci Grammer, který je expertem na bezpečnostní sedadla a sedačky. Sedadla v 220X poskytují maximální pohodlí, ale také možnost vyhřívání, nebo naopak větrání. Joysticky jsou namontovány přímo na rám sedadla a pohybují se tak spolu se strojníkem, zatímco kabina kvůli lepší izolaci je nově usazená na čtyřech držácích.

Vývojáři mysleli také na to, jak udržet v kabině čistotu. Po celé ploše podlážky je rozložená gumová podložka, která se nyní jednoduše nadzvedává i vyndává kvůli snadnějšímu čištění. Novinkou je také počítadlo provozních hodin umístěné tak, aby šlo vidět i ze země.

Uvnitř jsou k vidění i další detaily navržené tak, aby byly strojníkovi maximálně při ruce. Například veškeré ovládání spínačů je svedeno na pravou stranu sedadla do jednoho ovládacího prvku s otočným ovladačem. Využívání menu je naprosto intuitivní. Výhodou kombinace obrazovky a otočného ovladače je (který má tlačítko pro každou často využívanou funkci), že – jak ukázaly testy – strojníci zvládají provádět běžné operace rychleji.

Kvůli zvýšení pohodlí konstruktéři upravili také pedály a nožní opěrky. Volitelně může být rypadlo továrně osazeno také GPS naváděním pro kopání, samo mazáním nebo naklápěcím rotátorem.

Tyto první „dvacetitunové vlaštovky“ předznamenávají robustnost a účelnost, která bude vlastní celé nové generaci X. Nástavba rypadla je 2,7 metru široká. Právě nový prostor, který po rozšíření vzniknul, umožnil konstruktérům namontovat výložník do středu stroje, namísto do offsetové polohy. Tento přesun snižuje namáhání a otřesy ložisek a zlepšuje přesnost při kopání. Další výhodou „vycentrovaného“ ramene je možnost využití větší lžíce.

Zábradlí na pravé straně stroje sloužící pro bezpečnost mechaniků je zapracováno do nástavby tak, aby během provozu nemohlo dojít k jeho poškození. Madla na držení jsou navíc přimontována tak, aby šla v případě potřeby vyměnit. Novinkou jsou dvířka od servisních přístupů – nově jsou vyrobený ze dvou ocelových plášťů, takže nehrozí jejich deformace ani při opakované hrubé manipulaci. Větší odolnost přináší také svařovaný rám stroje.

Ochranu zajišťují také pevnější dvouvrstvé boční dveře.

Veškeré nádrže jsou namontovány uvnitř karosérie, aby nedošlo k jejich poškození, a proti otřesům je ošetřeno dokonce i protizávaží uvnitř stroje. Snadno přístupná je schránka na nářadí a také výstup do nádrže s integrovaným čerpadlem. Nádrž na močovinu je umístěna pod samostatným krytem, aby nedošlo ke křížové kontaminaci. Servisní přístupy můžou být volitelně nasvíceny led diodami.

Zatímco v posledních dekádách se vývojáři strojů zaměřovali především na vývoj motorů, stabilita legislativy Tier 4 Final and Stage IV umožňuje soustředit se více na jiné věci. JCB zůstává u osvědčených hydraulických čerpadel značky Kawasaki a ventilů značky Kayaba. Rozhodla se ale využít objemnější cívky a modernější ventilové bloky, aby redukovala hydraulické ztráty. Průměr hlavní hydraulické hadice k hlavnímu hydraulickému ventilu vzrostl z 19 na 25 mm. Tím je umožněn větší průtok, aniž by se musela zvýšit rychlost průtoku hydraulického oleje. Tím dochází k menšímu opotřebení a následně vyšší životnosti hadic.

Výložník a rameno zůstávají nezměněné, JCB ale nabídne možnost plovoucího výložníkového systému se dvěma režimy, které umožní snadnější nahrnování nebo sníží otřesy při používání hydraulického kladiva. U lžíce bude možno volitelně využívat zpětný ventil a mazací body jsou umístěny u sebe, aby se zrychlila pravidelná údržba.

Čeho si zákazníci na nových bagrech také všimnou, je kvalitní povrchová úprava. Karosérie jsou vyhlazené a zbavené ostrých hran. Po sjetí z výrobní linky stroje čekala také tepelná zkouška. Povrchu se také týká další z milých detailů, které sebou X série nese. „Záď rypadel je často odíraným místem. Aby se v případě jejího poškrábání nemusel řešit celý povrch, jsou jeho jednotlivé části barevně i „plasticky“ odlišeny,“ upozorňuje mechanik JCB.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Renomag
    reklama